KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Wielokulturowy Allah Karola
Wielokulturowy Allah Karola
Trafiłem na nie okrężną drogą przez płytę „Amel chante la Méditerranée”, na której madame Brahim-Djelloul tańczy na stopniach arabskiej skali śród dźwiękowych półksiężyców, wschodzących gdzieś z głębi lutni ud Noureddine’a Aliane’a. Mając je przed uszami, myślę o kantorze Josephie Malovanym, który swym pięknym tenorem spinto pokazał mi kiedyś, jak niewielki krok dzieli synagogalne melizmaty od arabskiego makamu. Które z tych brzmień było lepiej znane Karolowi z Tymoszówki rodem?
Choć w pieśniach Tysiąca i jednej nocy Amel towarzyszy fortepian, w jej głosie wciąż czuje się lekką nutę mięty i kardamonu. Tekst Iwaszkiewicza w niemieckim przekładzie Hoffmanna w tym kontekście brzmi dziwnie:
Allah, Allah, Akbar!
Ich weiss, och ja, ich weiss,
Der dich erschuf ist Allah!
Płyty:
Amel chante la Méditerranée
Amel Brahim-Djelloul sopran
L’Ensemble Amedyez
Rachid Brahim-Djelloul dyrygent
AmeSON 2008
Les 1001 Nuits
Amel Brahim-Djelloul sopran
Anne Le Bozec fortepian
AmeSON 2006
Skoro tu jesteś...
...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa
Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.
Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!
PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU
KOMENTARZE