0000398695
close
W walce o demokrację nie robimy sobie przerw! Przekaż 1,5% na Fundację Kultura Liberalna WSPIERAM
close
Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą

PRZEKAŻ
1,5%
PODATKU
close

W walce o demokrację

nie robimy sobie przerw!

Przekaż 1,5% na Fundację
Kultura Liberalna

Przekaż 1,5%
na Fundację Kultura Liberalna
forward
close

KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Gemma i portugalscy...

Gemma i portugalscy Włosi

Aleksander Laskowski

Nawet gigantyczne trzęsienie ziemi, które nawiedziło ten najlepszy z możliwych światów w roku pańskim 1755, okrutnie doświadczając Lizbonę, m.in. burząc dopiero co otwartą operę, nie było w stanie stłumić pragnienia muzyki odczuwanego przez portugalskich władców.

Kolonialna potęga miała kiesę pełną brazylijskiego złota, dzięki czemu monarchowie mogli sobie pozwolić na sprowadzanie wybitnych artystów z zagranicy. Mogli także fundować stypendia najzdolniejszym ze swoich poddanych, którzy wyjeżdżali kształcić się w Italii. Królewski zespół, jak podaje Johann Walther w „Musikalisches Lexicon” z 1732 roku, składał się z siedmiu skrzypków (dwóch z nich grywało także na obojach), dwóch altowiolistów, dwóch wiolonczelistów i jednego kontrabasisty. Orquestra de Real Câmara tworzyli wyłącznie obcokrajowcy: genueńczyk, dwóch florentyńczyków, trzech rzymian, Francuz, dwóch Czechów, trzech Katalończyków i zasymilowany w Portugalii Niemiec, co – jak informuje Cristina Fernandes – dobitnie pokazuje, że kraj w owym czasie otworzył się na Europę, prowadził ożywioną wymianę kulturalną, nade wszystko zaś ukochał muzykę włoskiego baroku.

Po dzieła zapomnianych dziś włoskich mistrzów, działających w Portugalii w osiemnastym stuleciu – Pietra Giorgia oraz Pedra Antónia Avondano – sięgnął związany z lizbońskim Centro Cultural de Belém włoski zespół Divino Sospiro, prowadzony przez Enrica Onofriego. W albumie, obok utworów instrumentalnych, znalazły się kompozycje instrumentalno-wokalne, w tym „Scena de Berenice” oraz aria „Ah, non sai bella Selene” Pedra Antónia Avondano, obie kompozycje do tekstów Metastasia, obie wspaniale zaśpiewane przez Gemmę Bertagnolli. Album „1700. The Century of the Portuguese” zachwyci miłośników włoskiego baroku. Jego portugalskie oblicze, choć zupełnie nieznane, brzmi dla nas bowiem bardzo znajomo.

Płyta:

„1700. The Century of the Portuguese”

P.A. Avondano, P.G. Avondano, F.A. De Almeida
Gemma Bertagnolli sopran
Divino Sospiro
Enrico Onofri dyrygent
Dynamic 2012

Skoro tu jesteś...

...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa

Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 169

(14/2012)
3 kwietnia 2012

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj