„Kultura Liberalna” ukazuje się od 2009 r. dzięki zaangażowaniu dziesiątek osób i dobrej woli darczyńców. Bądź jednym z nich. Wesprzyj nas.
10 zł
20 zł
50 zł
100 zł
Inna
kwota
Z centrum widać najwięcej
  

KULTURA LIBERALNA > Felietony > [Kolej Dużych Prędkości]...

[Kolej Dużych Prędkości] Bilet za 300 zł?

Włodzimierz Rydzkowski

Dyskusja o Kolei Dużych Prędkości całkowicie pomija koszty tego przedsięwzięcia. Skąd wziąć 50 mld złotych na ich budowę? Przemilcza się też koszty po stronie klientów. Kto kupi bilet za 300 zł, żeby jechać godzinę krócej?

Nie pojmuję, dlaczego Kolej Dużych Prędkości ma pędzić na trasach Poznań–Warszawa, Kraków–Katowice–Warszawa, kiedy podróż pendolino trwa na tych trasach – o ile nie są w remoncie – 2 godziny? I za jakie pieniądze?

Taki pociąg nie mógłby jechać po tradycyjnych torach, bo doganiałyby nie tylko pociągi towarowe, lecz także pendolino. Trzeba byłoby zbudować dla nich odrębne linie. Dyrektywa UE nakazuje rozdzielenie działalności przewozowej od zarządzania infrastrukturą. Kto w takiej sytuacji miałby zarządzać liniami KDP? PKP PLK, która zarządza liniami kolejowymi, czy też nowy zarządca infrastruktury, który pobierałby opłaty za dostęp do torów tylko od jednego przewoźnika?

Kolejna sprawa to wjazd do centrów miast. KDP musiałyby korzystać z tradycyjnych linii, gdyż budowa nowych jest praktycznie niemożliwa. Musiałyby wówczas dostosować się do ruchu na tych liniach, co spowodowałoby utratę waloru „dużej prędkości”.

I na koniec porównanie. Bilet Intercity Pendolino na trasie Gdańsk–Warszawa (322 km) kosztuje w 2 klasie od 100 złotych w obie strony. Pociąg jedzie ok. 2 godzin 40 minut. Bilet na porównywalnej trasie z Paryża do Calais (343 km) kosztuje pociągiem TGV ok. 310 zł. w obie strony. Podróż trwa 1 godzinę 40 minut. Pytanie jest następujące: czy za podróż krótszą o godzinę podróżny skłonny będzie zapłacić 3 razy więcej? Bilety na KDP w Polsce nie będą tańsze, bo jedyne niższe koszty to płace kolejarzy w Polsce. Pozostałe koszty (amortyzacja i koszty eksploatacyjne) są porównywalne.

Pragnę przypomnieć, że na trasie Gdańsk–Warszawa lata Ryanair, który kosztuje od 12 zł w jedną stronę, a podróż trwa 50 minut. Realna cena to 77 zł w jedną stronę. Doliczając czas dojazdu do lotniska, odprawy, kontroli bezpieczeństwa i dojazdu do centrum miasta, podróż trwa łącznie ok. 3 godzin. Stąd wniosek, że koleje mogą konkurować z transportem lotniczym, jeżeli zaoferują połączenia poniżej 3 godzin. A tak się dzieje w przypadkach istniejących połączeń, na których pojawić się mają KDP.
Wracam raz jeszcze do pytania: po co te dyskusje na temat KDP i innych księżycowych pomysłów? Ano po to, aby prowadzić studia, analizy, prognozy, kalkulacje. Czy to źle? Chyba nie. Przecież mamy w Polsce specjalistów od chorób tropikalnych, chociaż ebola nam na razie nie grozi.

Fot. Piotr Michalak, Pendolino na dworcu Wrocław Główny, Wikimedia Commons.

SKOMENTUJ

Nr 442

(26/2017)
30 czerwca 2017

„Kultura Liberalna” ukazuje się od 2009 r. dzięki zaangażowaniu dziesiątek osób i dobrej woli darczyńców. Bądź jednym z nich. Wesprzyj nas.
52
numery rocznie
80
stron tekstów tygodniowo
100%
oryginalnych treści
0 zł
za dostęp do artykułów
10 zł
20 zł
50 zł
100 zł
Inna
kwota

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE

NAJPOPULARNIEJSZE



WAŻNE TEMATY

TEMATY TYGODNIA

drukuj
pobierz jako pdf / wyślij e-mail