0000398695
W walce o demokrację nie robimy sobie przerw!
Przekaż
1,5%
na Fundację Kultura Liberalna
WSPIERAM
Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą
International Edition
PRZEKAŻ
1,5%
PODATKU
W walce o demokrację
nie robimy sobie przerw!
Przekaż
1,5%
na Fundację
Kultura Liberalna
Skopiuj nr KRS
Przekaż
1,5%
na Fundację Kultura Liberalna
W walce o demokrację
nie robimy sobie przerw!
Przekaż
1,5%
na Fundację
Kultura Liberalna
WSPIERAM
Temat Tygodnia
PATRZĄC
CZYTAJĄC
SŁYSZĄC
SMAKUJĄC
FELIETONY
KOMENTARZE
O NAS
KONTAKT
NEWSLETTER
WYDAWNICTWO
WESPRZYJ NAS
Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą
PATRZĄC
CZYTAJĄC
SŁYSZĄC
SMAKUJĄC
FELIETONY
KOMENTARZE
Przejdź do pełnej wersji serwisu
O NAS
ARCHIWUM
KONTAKT
NEWSLETTER
WYDAWNICTWO
REGULAMIN SERWISU
WESPRZYJ NAS
SŁYSZĄC
Wagner w kurorcie, czyli o Wielkanocnym Festiwalu w Baden (cz.2)
Berlińscy Filharmonicy i opera, czyli Wielkanocny Festiwal w Baden-Baden
„Pasażerka” Wajnberga w Bayerische Staatsoper, czyli Auschwitz w operze
Bajeczne brzmienie, czyli Opera we Frankfurcie i dzieło Zemlinskiego
Ekspresje czyli o 150. rocznicy urodzin Schönberga (cz.1)
Zostaw wiadomość po sygnale, czyli „Medea” Cherubiniego w TW–ON
Najlepsze nagrania z muzyką klasyczną 2023
Jedyna opera Beethovena w Staatsoper Berlin
„Ślepy tor” czy ślepa uliczka. O nowej operze Krzysztofa Meyera
„Holender tułacz” w Berlinie wciąż zachwyca
XX Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari – nieudany krakowski eksperyment
Pierwszy raz Marii, czyli Piazzolla w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Bajadera dla reżysera, czyli „Moc przeznaczenia” w TW–ON
Verum gaudium, czyli najciekawsze płyty z 2022 roku
Precyzyjny młyn, czyli „Jenůfa” w Operze Wiedeńskiej
Festiwal Krzyżowa-Music 2022 – „Siła Europy tkwi w jej kulturach”
Przeciw ogórkom, czyli gdzie słuchać muzyki w sierpniu 2022
Muzyka odzyskiwana, czyli twórczość kompozytorów prześladowanych przez narodowy socjalizm
Awangarda wychodzi z lockdownu. Relacja z CTM 2022
Lipa, czyli „Śpiewacy norymberscy” w Deutsche Oper Berlin
Faktura ponad faktami, czyli Ketewan Sepaszwili w Wiener Musikverein
Milczą muzy, plotą tuzy, czyli bojkot kultury rosyjskiej
10 najlepszych albumów muzyki elektronicznej w 2021 roku. Część druga
W aromacie laurów, czyli Weriko Czumburidze i Ketewan Sepaszwili w duecie
10 najlepszych albumów muzyki elektronicznej w 2021 roku. Część pierwsza
(Nie tak) chwiejnym krokiem na szczyt, czyli 100. rocznica urodzin Renaty Tebaldi
Nieodparty urok kuluarów, czyli nowy „Ring” Wagnera w Deutsche Oper Berlin
Na squacie dobrze grają, czyli „La Bohème” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Wyjście z limbo, czyli Vegry i Wasiak prezentują pieśni Laksa
„Niezmierne wysubtelnienie”, czyli Festiwal Krzyżowa-Music 2021
10 najlepszych albumów 2020 roku: muzyka elektroniczna. Część druga
10 najlepszych albumów 2020 roku: muzyka elektroniczna. Część pierwsza
Przede wszystkim do słuchania, czyli wybór nagrań z 2020 roku
Romantyzm versus praktycyzm, czyli „Werter” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Nowe już było, czyli Festiwal Bayreuth 2020 i nie tylko
21. dzielnica Paryża, czyli „Płaszcz” Pucciniego
Cześć pieśni, czyli nagrania liryki wokalnej po Roku Moniuszkowskim
Krajobraz po urodzinach, czyli nagrania oper Moniuszki
Głosy bez ściemniania, czyli Rita Gorr i Lucienne Delvaux
Czas pokazał, czyli Virginia Zeani i „Traviata”
„Tylko kilka wysokich c”, czyli „Turandot” w Deutsche Oper Berlin
Festiwal jako rytuał przejścia. Relacja z CTM 2020
Zastaw się, a wystaw się, czyli wiedeńsko-warszawska „Halka” w TW–ON
Verum gaudium i łosie we mgle, czyli Bruckner i Alfvén na płytach w 2019 roku
10 najlepszych albumów 2019 roku: muzyka elektroniczna [część druga]
Słuszne ognie, czyli okołosylwestrowe koncerty w Berlinie 2019/2020
10 najlepszych albumów 2019 roku: muzyka elektroniczna [część pierwsza]
Ostentacyjni operoholicy, czyli „Zaręczyny w klasztorze” Prokofjewa w Staatsoper Berlin
O losie, czyli „Carmina Burana” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Godne następstwo, czyli „Wesołe kumoszki z Windsoru” w Staatsoper Berlin
Z ziemi toruńskiej do bydgoskiej, czyli I Konkurs Wokalny im. Bogdana Paprockiego
Niemoc przeinaczenia kontra moc przeznaczenia, czyli Verdi w Deutsche Oper Berlin
Muzyka wszystkich sfer, czyli Festiwal Krzyżowa-Music
(Nie)trwałość pamięci, czyli kilka słów o Guglielmich w operze
„Don Giovanni” bez z pudru i kurzu, czyli Fricsay dyryguje Mozartem
Pierwiastek z czterech, czyli „Halka” wileńska Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Mehta w kreacji, czyli „Otello” w Filharmonii Berlińskiej
Przeciw wydmuszkom, czyli wielkanocny „Parsifal” i „Holender” w Deutsche Oper Berlin
(Nie)bezpiecznie pod wodą, czyli „Billy Budd” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
„Puszkintage”, czyli „Oniegin” i „Godunow” w Deutsche Oper Berlin
Muzyka w roli reżysera, czyli „Falstaff” w Staatsoper Berlin
Do dwóch razy sztuka, czyli II obsada „Toski” w TW–ON
Dzielność promieniowania, czyli „Tosca” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Spektakl do słuchania, czyli „Nabucco” w Deutsche Oper Berlin
Oda do różnorodności, czyli Sylwester i Nowy Rok w Berlinie
Z archiwum awangardy, czyli kameralistyka na płytach w roku 2018
Na żywo i w studiu, czyli wybór płyt z muzyką operową z 2018 roku
Pasztetowa w sreberku, czyli „Król Roger” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Trampolina ekstremalna, czyli Montserrat Caballé i „Salome”
Ku zakrzepieniu serc, czyli Beczała z pieśniami włoskimi i polskimi
Najsłabsze ogniwo, czyli „Manru” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Sztuka programowania, czyli wielka symfonika na Festiwalu Chopin i jego Europa
U wujcia na imieninach, czyli Tomasz Konieczny kontra Schubert i Barańczak
Szumią pinie na gór szczycie, czyli włoska „Halka” Fabia Biondiego
Między Bayreuth a Broadwayem, czyli Bernstein nagrywa Wagnera
Obfitość pod palącym słońcem. Relacja z festiwalu Dekmantel 2018
Róg obfitości, czyli przegląd muzyki na waltornię i orkiestrę
Wakacyjne lekcje Warsaw Summer Jazz Days
Technoszamanizm
Ach, gdzie są niegdysiejsze śpiewy, czyli subiektywny przegląd nagrań „Śpiewaków norymberskich”
DJ Koze a mit DJ-a Koze, czyli stary DJ, nowy album i szum medialny wokół
Kim są DJ-e selektorzy? Cykl „Selectors” wytwórni Dekmantel
Olé(wka), czyli „Carmen” Chyry w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
W zniszczonym teatrze, czyli „Lohengrin” w La Monnaie
Wypadek przy pracy, czyli „Ognisty anioł” Prokofiewa w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Eurofonia, czyli Konkurs Królowej Elżbiety 2018 – edycja wokalna
Cud wskrzeszony, czyli „Das Wunder der Heliane” w Deutsche Oper Berlin
Otchłań mistyczna, czyli „Parsifal” w Filharmonii Berlińskiej
W kratkę, czyli XXII Festiwal Beethovenowski
Sweter na miarę (sporych możliwości), czyli „Kościej Nieśmiertelny” na Festiwalu Beethovenowskim
Pułapki sentymentalizmu, czyli Krzysztof Książek i „Warszawski fortepian Chopina”
La Ściemnambula, czyli „Lunatyczka” w Rzymie
Petite mort, czyli Bernard Haitink w Filharmonii Berlińskiej
Piękna polemika z Rachmaninowem, czyli Barenboim gra Debussy’ego
Odwrócona kolejność na podium, czyli XI Konkurs im. Lutosławskiego
Na skróty przez bagno, czyli „Peleas i Melizanda” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Pikantna bouillabaisse, czyli „Peleas i Melizanda” w Komische Oper Berlin
10 najlepszych albumów 2017 r.: muzyka elektroniczna. Część druga
Pół sekundy na wagę złota, czyli Unter den Linden po przebudowie
10 najlepszych albumów 2017 r.: muzyka elektroniczna. Część pierwsza
Najciekawsze płyty z muzyką klasyczną w 2017 roku
W oparach glühweinu, czyli koncert adwentowy w Konzerthaus Berlin
Eufonia i mammomachia, czyli „Prorok” Meyerbeera w Deutsche Oper Berlin
Kto włada podziemiem? Sprawa rankingów Resident Advisor
Pożytki z konserwy, czyli 20 lat „Rigoletta” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Modernizm kontra postmodernic, czyli „Eros i Psyche” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Synergia, czyli Trio Laflamme gra wczesnych romantyków
Balneoterapia, czyli Nelson Freire na Festiwalu „Chopin i Jego Europa”
Urologia i transplantologia, czyli ciąg dalszy Festiwalu „Chopin i Jego Europa”
Pneumonologia i gastroenterologia a muzyka dawna na festiwalu „Chopin i Jego Europa”
Ortopedia, pediatria i kardiologia a muzyka, czyli trzy pierwsze koncerty Festiwalu „Chopin i Jego Europa”
Dostatek i porządek. Relacja z festiwalu Melt! 2017
Zapomniany Prusak i Rosjanka do zapamiętania, czyli arie Grauna w wykonaniu Leżniewy
Licencja na spękanie, czyli Kremer i tria Rachmaninowa
Tęsknota za filmem niemym, czyli „Umarłe miasto” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
Diva under construction, czyli Aida Garifullina
Flinstonowie i torcik wiedeński, czyli „Kawaler z różą” z Metropolitan Opera
Klawiatury pod pełną kontrolą, czyli nowe płyty Sokołowa i Esfahaniego
Najpiękniejsza żaba świata, czyli „Kobieta bez cienia” w Staatsoper Berlin
À la Rossini, czyli „Turek we Włoszech” w Operze Narodowej
Mit uniwersalności, czyli Piotr Beczała w Teatrze Wielkim
Absolut! (ale z przesunięciem), czyli Concerto Köln w Warszawie
Trzepot palców, czyli Giergijew i Cho w Rzymie
Ten pierwszy raz, czyli RIAS pod Doylem w Filharmonii Berlińskiej
Z dala od zemsty nietoperza, czyli sylwester w Filharmonii Berlińskiej
10 najlepszych albumów 2016 r.: muzyka elektroniczna. Część druga
10 najlepszych albumów 2016 r.: muzyka gitarowa. Część druga
Przegląd najciekawszych płyt z muzyką klasyczną w 2016 r.
10 najlepszych albumów 2016 r.: muzyka elektroniczna. Część pierwsza
10 najlepszych albumów 2016 r.: muzyka gitarowa. Część pierwsza
Jak działa „Fleciczek”, czyli Mozart w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
Pianistyczny trans, czyli Grosvenor i Trifonow na CD
Rave jaki jest, każdy może zobaczyć w Katowicach. Relacja z Mayday 2016
Czym skorupka..., czyli Sinfonia Iuventus w Studiu Koncertowym Polskiego Radia
Autoikonoklasta, czyli Gardiner na Wratislavii Cantans
Nigdy dość. Koncert zespołu The Cure w Łodzi
Szpetota i sromota, czyli „Goplana” w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej
Pieśń mocy, czyli Rattle inauguruje sezon w Berlinie
Co w podziemiu piszczy? Relacja z festiwalu Up To Date 2016
Moralista poza wieżą z kości słoniowej. O albumie „Winter” New Model Army
„Tutaj gra przyszłość”, czyli festiwal Young Euro Classic w Berlinie
Chopin i jego Europa – relacja wybiórcza, cz. 2
Muzyka nowa, chwyty stare. Relacja z festiwalu Tauron Nowa Muzyka 2016
Publika wymagająca. Relacja z festiwalu OFF 2016
Chopin i jego Europa – relacja wybiórcza, cz. 1
Czy wielkość przechodzi w jakość? Relacja z festiwalu Audioriver 2016
Trzy płyty na lato
Wenus na zakręcie. Recenzja „Exodus of Venus” Elizabeth Cook
Bezsenność w Ferropolis. Relacja z festiwalu Melt! 2016
Bo to był głos i tylko głos. Recenzja „Will” Julianny Barwick
Indie rock po przejściach. O płycie „Kin” The Duke Spirit
Czarne kominiarki, czyli Penderecki w Operze Bałtyckiej
Złoty deszcz, czyli Tygodnie Straussowskie w Deutsche Oper Berlin
Pałac Kultury Alternatywnej. Relacja z trzeciej edycji Red Bull Music Academy Weekender Warsaw
Morskie opowieści Sturgilla Simpsona
Yeasayer na skalę naszych możliwości. Recenzja „Amen & Goodbye”
Gdzie wzrok nie sięga i światło nie dochodzi, czyli „Głos ludzki” Poulenca w reżyserii Mai Kleczewskiej
Trans tym razem łagodniejszy. Recenzja „Omonimo” Dina Sabatiniego
Globalnie czy lokalnie? 9. Konkurs Moniuszkowski
Łabędzi śpiew Iggy’ego Popa?
Vivo scherzando, czyli jubileusz 80. urodzin Jerzego Maksymiuka
Wyczekane 10-34. Recenzja „Brute” Fatimy Al Qadiri
Boskie Buenos, chrzest Rusi i nie tylko, czyli przegląd płyt z pierwszego kwartału 2016
20. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena (przegląd subiektywny)
Psychodeliczne podróże w czasie i poza czas
Konkursowe bisy, czyli 206. urodziny Chopina
Kochaj albo rzuć, ale najpierw wysłuchaj. Refleksje po występie Ricardo Villalobosa w Warszawie
Lekko, łatwo i przyjemne z pożytecznym, czyli Polska Orkiestra Radiowa
Nie tylko córka Stinga
Teatr nie dość wielki, czyli „Jolanta” i „Zamek Sinobrodego”
Arystotelesowski intelekt na mękach. O płycie „The Agent Intellect” Protomartyr
Właściwa strona lunety, czyli preludium premierowe do „Łaskawości Tytusa”
No, Amore, czyli Aleksandra Kurzak w Filharmonii Narodowej
5 najlepszych albumów 2015 r.: muzyka gitarowa
5 najlepszych albumów 2015 r.: muzyka elektroniczna
5 najlepszych albumów 2015 r.: muzyka klasyczna
Nie tylko dla wtajemniczonych. VI Festiwal Ambientalny
W tyglu się pieni, czyli jubileuszowy „Straszny dwór” w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej
Ładne jest wrogiem pięknego
Diagnostyka różnicowa, czyli Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka
Klaskaniem mając obrzękłe prawice – Pasja Janowa w wykonaniu Collegium Musicum UW
Nie rewolucja, a rafinacja. O „Exhausting Fire” Kylesy
Trzy noce z Unsound
Legenda powraca. Relacja z reaktywacji warszawskiego Instytutu Energetyki
Trojaki koniec, czyli Blažíková, Kurzak i Kwiecień śpiewają Chopina
Ile dziegciu w miodzie? Recenzja „Fairchildren” Otta
Orlando chybiony, czyli inauguracja festiwalu „Dramma per musica”
Koreańska fala, czyli kultura w kraju legendarnego Tanguna
Przekleństwo totalnej kontroli. O płycie „Currents” Tame Impala
Kalibracja i dekalibracja ucha, czyli zakończenie Festiwalu „Chopin i jego Europa”.
Spodziewane i niespodziewane, czyli Festiwalu „Chopin i jego Europa” ciąg dalszy
Chelsea Wolfe i horror otchłani
Bezduszeszczypatielnost’, czyli inauguracja 11. Festiwalu „Chopin i jego Europa”
Double Bass Works, czyli kontrabas działa
Monsanto i radykalny gospel
Do trzech razy skucha, czyli ostatnia odsłona Projektu „P”
Lekkie otępienie Fausta, czyli Berlioz w Filharmonii Narodowej
O jedno „B” za daleko. Recenzja „How Big, How Blue, How Beautiful”
Strzał w ósemkę, czyli „Wilhelm Tell” według Pountneya
Casa(względnie)nova, czyli Mozart i Pastor w Warszawie
Music to fear, czyli Szekspir na Zamku Królewskim
Pudrowanie kurzem, czyli „Powder Her Face” w Teatrze Wielkim–Operze Narodowej
Prawie na lewą rękę, czyli Leszek Możdżer w Filharmonii Narodowej
Niedokręcone śrubki, czyli prawykonanie „The Turn of the Screw” Brittena
Lepiej późno niż wcześniej
Po pięciolinii najmniejszego oporu. Premiera wodewilu „Cud albo Krakowiaki i Górale”
„La Follia”, czyli w tym szaleństwie jest melodia
Dąb pupa dębowa
Konsekwentne, brytyjskie bestie. O płycie „Present Tense” Wild Beasts
Ogień płonie, nawet gdy nikt nie patrzy
Abonament hiperdokładny: 208,45
Wejść w kantatę
Aksamitna rewolucja – pożegnanie Lou Reeda (1942–2013)
Jak wygrać półfinał konkursu piosenkarskiego
Edyta wydała płytę
Dawna muzyka nowa. O Avant Avant Garde i eksperymentach w muzyce
Ustawowa kasata rynku muzycznego
Samorządowe psucie rynku muzycznego
Śpiew zza muru
Estetyka umiaru
Ondraszek szlachetny
Helokanie fatyczne – śląska pieśń pracy. Na 60-lecie Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”
366 dni nieustannego słuchania (cz. 2)
366 dni nieustannego słuchania (cz. 1)
Nie możesz tego nie usłyszeć
Skąd się bierze muzyka?
O narodzinach demokracji z ducha muzyki
Kwestia odbioru?
W dziesięć płyt dookoła świata
Ekologia tuby peronowej
Rok 2013. Błądzenie wokół Lutosławskiego
Fonofelieton
Uwaga, niebezpieczeństwo: słyszę!
„Biała flaga” na szczycie
Klawikort
Ekologiczne radio samochodowe
Co mi śpiewa „Biała flaga” Grzegorza Ciechowskiego, czyli piosenkologia
Dziewiętnastowieczne egzekwie. O Słowackim, Chopinie, Verhulście i innych
Mieszczańskie sny o szaleństwie. „Elektra” Richarda Straussa
Wspomnienie po Davidzie S. Ware
„Oto ma wycieczka/Gdzie wypełnia się karteczka”
W trosce o wrażenia słuchowe sąsiada
Jaskrawa Warszawska Jesień
Radość orientalizmu: muzyka świata w Warszawie (23–29.10.2012)
Błazeństwo Bernsteina
Umieranie Karajana
Zagubić świadomość w dźwięku, czyli o ceremonii transowej na Bali
Angielska opera w Szkocji
Kulturowe iluzje dźwięków niemożliwych
Nie przymykając ucha: Nowy Jork w dźwiękowym potrzasku
Muzak – diabelskie podszepty zza dźwiękowej tapety
Warsaw Summer Jazz Days 2012: bez rewolucji
Choć na słowo
"Luizka" w "Luizce" Tomasza Manna (część 2)
Luizka w Luizce Tomasza Manna
Neoawangardowa symfonia na 100 tysięcy gardeł i ciszę
Neoneandertalizm i Euro 2012
Dźwięki ceremonii otwarcia EURO 2012
Fonosfera kibica: studium przypadku z pociągu relacji Rzeszów – Warszawa
Euroumuzykalnienie
Gemma i portugalscy Włosi
Pływający Holender Trelińskiego
Senso, Włochy i tytoń
Nowa płyta Christine Schäfer
Recital przed podróżą
Bezczelnie dobry jazz
Schizofrenia „Halki”
Britten a filologia klasyczna
Tak dla Scarlattiego, nie dla burżualizacji
Socjologia muzyki w praktyce
Oddech najczystszej kultury. Studencki koncert na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie
Szalonek świszczący
Koncert w „Lokalu” na Brzozowej
Słuszna decyzja Furtwänglera
Bicie serca przed zaśnięciem. Nosowska – „8”
Słowiańska Atlantyda Łukasza Borowicza
Wagner dla praktycznych
Muzyczne rytuały – magiczne oglądanie życia
Lieder Chopina
„Warszawskie Numery” – lokalny patriotyzm
Książę z Polski i Księżniczka
Demiurg na granicy
Rozdział I etiud na klarnet i klarnet basowy inspirowanych technikami beatboksowymi oraz współczesną literaturą muzyczną
Płonący patchwork. Koncert Arcade Fire w Warszawie
Polskie święta wiosny
Witold Lutosławski – muzyka i reszta świata
Atomowy fenomen – fonograficzny debiut
Powroty do Polski. Hanna Kulenty w Filharmonii Narodowej
Wstęp do etiud klarnetowych opartych na rewizji podstawowych zagadnień technicznych inspirowanych technikami bitboksowymi
Muzyka poważna w polskiej telewizji
Taperzy XXI wieku, czyli 9. Święto Niemego Kina
Parsifal przy Avenue Montaigne
Hilary, czyli świat według blondynki
Moralitet na dwa głosy
La Netrebko
Słuchając Babadag, czyli autorski projekt muzyczny Oli Bilińskiej
Zza ściany
Scarlatti. Zaniedbana sfera sacrum
Wulgaryzmy na antenie a radiowa sztuka mówienia
Odzyskiwanie cnoty. Kwartety smyczkowe Helmuta Lachenmanna
Symulacja przestrzeni – od dźwięku do ruchu i z powrotem
Do wygrania bilety!!!
Galuppi i świat Orientu
Rossiniego teatr religijny
Cisza. Między dorzeczem Niemna a Warszawskim ZOO
Per aspera ad astra. Z życia artysty... [WKRÓTCE KONCERT!]
Gwałt na Republice męczy przez ucho
Dziwność – o noszeniu mózgu
Wady wigilijnego postu
Glenn Gould czyta Ravela
Właśnie tak – Bartók do kolekcji
Moniuszko na szpulach
Koženà dwornie się kłania
Festiwal w kasynie
Henryk Mikołaj Górecki In memoriam
Cyfrowane cuda. Ottorino Respighi, „Deità Silvane, Songs”
Klasyka polskiej nowoczesności. Ebony Band gra Kofflera i Regameya
Cztery ostatnie pieśni Ryszarda Straussa
O tym, jak było grane na Warszawskiej Jesieni 2010 – flash
Czas Ahmada Jamala
„Yellow Lounge” – nowe oblicze klasyki
Mozart chlapany. „Idomeneo” na basenie
Dobre brzmienie Dobrzyńskiego
Warsztaty z muzyki współczesnej [WIDEO!]
Argerich. Pires. Niezaprzeczalny dowód Bożej Dobroci
Czego boi się Brunhilda
Mądry mistrz Fou
Piknik na Zielonym Wzgórzu – wspomnienie z Bayreuth
Robot i ekspresja cz. 2 [WIDEO!]
Waterboarding Aida
Spojrzenie z zewnątrz. Lang Lang „Live in Vienna”
Robot i ekspresja [TEKST Z ILUSTRACJAMI!]
Deformacja dla ekspresji – synteza technik i emocji [WIDEO!]
Hat-trick i krwawe wuwuzele
Deformacja dla ekspresji - synteza technik i emocji
Żarówka i żarliwi tancerze. „Rigoletto” w Rumunii
Cienka niebieska linia. Powyborczy koncert w Instytucie Awangardy
„Dwójka” kochana inaczej
Wyjątkowość za cmentarzem
Odtrutka na Chopina. Yuja Wang, „Transformation”
Hank Jones in memoriam (1918-2010)
Koncerty Papy Haydna. „Haydn. Concertos for Harpsichord and Violin” Academia Bizantina
Gry z czasem. Szostakowicz wg Melnikova
Gruberova. Królowa!
Długa droga tam prowadzi, długa droga… „The Road”, Nick Cave & Warren Ellis
Boks rozmiarów Prokofiewa
O nowej płycie Dee Dee Brigdewater
Słowo jest na końcu. Bobby McFerrin, „VOCAbuLarieS”
Nie tylko dla orłów. Ambroise Thomas, „Mignon”
Grzeczny chłopiec. Bryn Terfel, „Bad Boys”
Jak grać Chopina?
O zaletach życia w monarchii*
Urokliwy Bill Conti
O oszczędzaniu czasu
Kontemplacje, aranżacje. „Voices of Bach” Albrechta Mayera
Frédéric Chopin, visages et images
Dyskordy literackie, czyli sztuka cytatu*
Owacja za reputację
Temperament (nie)utemperowany
Klasyka laika (10). Jean Sibelius dla żółtodziobów
Bach ryzykowny?
LSO po raz pierwszy w Warszawie!
Mowa, język, słowa
Rocznica urodzin Witolda Lutosławskiego
Słysząc 2009
Atom String Quartet. Jazz jaworowo-świerkowy
Klasyka laika (9). Prokofiew ze skrzypkiem przed orkiestrą
Po zmierzchu
Na dobry początek
Tradycje muzyczne - koncert posłów!
Niestety bez echa. „Andrea Chénier” w Opera Bastille
Zabójcza powściągliwość
Time Killers, Karolak, Szukalski, Bartkowski – kilerów trzech
Herodiada. Herod. Heroina. Salome w Amsterdamie
Klasyka laika (8). Schubert na trzy do pięciu instrumentów
Spontaniczność kontrolowana
(Prawie) 30 lat temu... „A Tribute to Jack Johnson”
Muzyka w starych dekoracjach
Zejście na szczyt. Emmanuel Ax w Amsterdamie
Łzy rekina. Rammstein, „Liebe ist für alle da“
Oh, Lord, what a morning
Klasyka laika (7). Barber, ale nie „Adagio”
Muzyka alternatywna
Remedium na anamnezę. Krótka historia fonografu– część IV
Frezarka koloraturowa. O płycie Bartoli „Sacrificium”
Remedium na anamnezę. Krótka historia fonografu – część III
Roger nad Morzem. Szymanowski w Gran Teatre del Liceu
Remedium na anamnezę. Krótka historia fonografu – część II
Lekcja nowoczesnego dyskursu politycznego. „Borys Godunow” w Teatrze Wielkim
Klasyka laika (6). Alban Berg. Dodekafonia dla wrażliwych uszu
Remedium na anamnezę. Krótka historia fonografu - część I
Dwoista natura ognia. Finley śpiewa Dichterliebe
Przesterowane Przeżycie. O koncercie rockowym
Słowiańszczyzna niesamowicie słodkowodna. Dvořak, „Rusałka”
Klasyka laika (5). Spóźnione arcydzieła romantyzmu
Kościuszko i swoboda myślenia
Antyki Jerzego Fryderyka
Ślepa uliczka Beethovena
Klasyka laika (4). Najlepsze balety Strawińskiego
Jarosławskie kontrasty
Muzyka chroni przed otyłością
Peyotl w magdalence. O płycie T. Stańki [WITKACY NIE ŻYJE!!!]
Spontan dźwiękowicz [WITKACY NIE ŻYJE!!!]
Klasyka laika (3): Szostakowicz – instrukcja obsługi
Boski głos demiurga
Ludzie jak maszyny
Chopin. Arie i piosenki
Klasyka laika (część 2). Mahler bez dłużyzn
Ideał sierpniowego mrozu. Andreas Staier na V Festiwalu muzycznym Chopin i jego Europa
Klasyka laika (1). Leoš Janáček razy dwa
Miłość, szkielet i fortepian
Przyszłość krainy „Ja-daj-daj”. Koncert zespołu Cukunft
Największe wydarzenie muzyczne roku? U2 w Chorzowie
I Warszawski Festiwal Chóralny i Ensemble Organum Marcela Peresa
Marzenie o bezrobotnych muzykach
Barwne widmo rozumu. Szymanowskiego „Król Roger” na Bregenzer Festspiele
Opady atmosferyczne i Historia
Śmierć zmartwychwstania. Nowa płyta Marka Padmore’a
Co stoi w nutach? Mozarta „Idomeneusz, król Krety“
Przed burzą
Pospolite grzebanie w wielokropku. Szymanowski/Warlikowski. „Król Roger” w Paryżu
W 19 esemesach. Open`er Festival (2)
Dudamel. Salle Pleyel. Sprint
Śmierć Piotrusia Pana na Tweeterze. Michael Jackson - autobiografia słuchacza
Nosicielki szpilek i prezerwatywa concertante
Jesteśmy w Filharmonii w roku 1911, a nie w roku 1906!
Usłyszeć „Och!”. Dźwięki Kriegenburga
Od Wagnera do LaMonte Younga
Chopin nie jest z natury lepszy od Billy’ego Joela
Amor a capella. Stile Antico, „Song of Songs”
Słuchajcie Państwo…
Współcześni „kastraci”. Philippe Jaroussky
Jazzman Monteverdi
Co ugryzło Eurydykę? „Orfeusz i Eurydyka” Glucka w Teatrze Wielkim
Rozpustnik jedzie do Hollywood
De gustibus... „Via crucis” Pawła Łukaszewskiego
Mendelssohna-Bartholdy’ego „Koncert skrzypcowy” według Anne-Sophie Mutter
Rytmiczna droga do La Scali
Moje dwadzieścia lat z „Eurowizją”
Figle akustyka, czyli realizm elektryczny
Mikrofon krasomówcy. Telemarketer
Gwałt na Lukrecji*. Donizetti w Teatrze Wielkim
„No, to tego...”. Sztuka konwersacji
Zdrojowo-kurortowy „Valse Triste”
Estetyczne sforzato. Verdi w Operze Bastille
Lutosławski i Beckett
Wielokulturowy Allah Karola
Inspiracja i adaptacja
Z ostatniej chwili: Karol Szymanowski o Fryderyku Chopinie
Czajkowski, czyli miłość od drugiego wejrzenia
Bure jest piękne
Genialność (nie) jest inteligencją. Chopin
Józef H. i raj utracony
Z życia dźwięku
„El sistema” w Polsce? Polemika z tekstem „Od ekonomii do epifanii”
Ego tenora, czyli Händel molestowany
Od ekonomii do epifanii. Uwagi o słuchaniu tak zwanej muzyki poważnej
Pamięci pewnej łzy...
Słodka zemsta Radamesa
Słuchaj i drżyj
Z dziejów Krystiana Apostaty
Od przybytku uszy nie bolą?
Cellonet, czyli radość nadmiaru
Spacer z Orfeuszem, czyli droga do raju
2009: Stworzenie świata
Ciche rozkosze akwarysty
John Coltrane Quartet - Ballads (1963). [IV]
Joe Henderson - Page One (1963). [III]
Herbie Hancock - Head Hunters (1973). [II]
Miles Davies - Kind of blue (1959). [I]