Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą

KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Co stoi w...

Co stoi w nutach? Mozarta „Idomeneusz, król Krety“

Aleksander Laskowski

Olivier Py zachwycił mnie stwierdzeniem, że w operze ucho powinno widzieć, a oko słyszeć. W wywiadzie dla dziennika Le Monde francuski reżyser jednak nie tylko zachwyca.

Zaskakuje. Zwłaszcza pomysłami na odczytanie dobrze znanych scen. Twierdzi na przykład, że należy uważnie przestudiować libretto i wsłuchać się w muzykę, by zrozumieć, iż w Potępieniu Fausta Berlioza odmłodniały doktor masturbuje się przed oknem pewnej kobiety.

Z kolei w operze Idomeneusz, król Krety Wolfganga Amadeusza Mozarta Py znajduje scenę erotycznego spełnienia w spotkaniu tytułowego bohatera z Idamentesem. „To szokujące, ale Mozart napisał scenę miłosną między ojcem i synem“. (z libretta: by ocalić życie z morskiej toni, Idomeneusz obiecał Neptunowi złożyć w ofierze pierwszego człowieka, jakie spotka na brzegu. Spotyka Idamantesa).

Słucham uważnie. Muzyka pulsuje. Faluje. Falluje? Jak zawsze u Mozarta.

Idamantes melorecytuje:

Ah Padre!…ah Numi!
Dove son io?…oh qual transporto!…

Ojcze! Bogowie!
Gdzie jestem? Co za rozkosz!

Synowską radość można interpretować na wiele sposobów, zwłaszcza w teatrze reżyserskim. Co istotne, Py wraz z Markiem Minkowskim sięgnęli po wiedeńską wersję opery z 1786 roku, w której obie partie – Idomeneusza i Idamantesa – śpiewają tenorzy (Richard Croft i Yann Beuron).

Znakomitego Crofta można też usłyszeć w nowym nagraniu dzieła Wolfganga Amadeusza zrealizowanym przez René Jacobsa, który uwiecznił tzw. wersję oryginalną – Idamantesa śpiewa mezzo sopran (Bernarda Fink).

Tenor-tenor. Tenor-mezzo sopran. Pan-pan. Pan-pani. Pan-kastrat (w czasach minionych).

Muzyka. Mozart. Dzieło otwarte. Każdy znajdzie to, czego pragnie.

Spektakl:

Wolfgang Amadeusz Mozart Idomeneusz, król Krety
Wykonawcy: Richard Croft, Yann Beuron, Sophie Karthäuser, Mireille Delunsch, Xavier Mas
Olivier Py – reżyseria
Pierre André Weitz – scenografia i kostiumy
Chór Radia Berlińskiego
Les Musiciens du Louvre

Dyr. Marc Minkowski
Aix-en-Provence

CD:

Wolfgang Amadeusz Mozart Idomeneusz, król Krety
Wykonwacy: Richard Croft, Bernarda Fink, Sunhae Im, Alexandrina Pendatchanska, Kenneth Tarver
RIAS Kammerchor
Freiburger Barockorchester

Dyr. René Jacobs

Harmonia Mundi 2009

Na kogo warto zagłosować ...

... w najbliższych wyborach do europarlamentu? Żyjemy w dobie baniek medialnych i polaryzacji debaty publicznej. Zbliżające się wybory do parlamentu europejskiego są kluczowe dla przyszłości Polski i Europy, a prowadzona przez przeciwne strony polityczne kampania często odbiega od kluczowych dla wyborców tematów związanych z bezpieczeństwem, infrastrukturą krytyczną, solidarnością społeczną i zmianami klimatycznymi.

Każdy i każda z nas ma prawo do obiektywnych mediów i rzetelnych informacji, pozwalających podjąć odpowiedzialną decyzję wyborczą. Rzeczowe analizy pomagające nam wszystkim decydować o swoich prawach i obowiązkach warto wesprzeć nawet drobną kwotą. Choć nie pobieramy opłat za teksty, nasza praca ma swoją wartość. Nawet 50 złotych miesięcznie pozwala nam stale docierać do nowych osób poszukujących refleksyjnego, niezależnego dziennikarstwa. Wspólnie z naszymi Darczyńcami i Patronami zapewniamy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 26

(27/2009)
13 lipca 2009

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj