Europejska prasa, szczególnie gospodarcza, zastanawia się, jaka będzie przyszłość Grecji w obliczu deklaracji jej nowego rządu o braku chęci kontynuowania dotychczasowej polityki fiskalnej. Niemiecki dziennik „Handelsblatt” zasugerował w swym poniedziałkowym wydaniu, że Jean-Claude Juncker rozważa likwidację troiki. Ten zespół złożony z Komisji Europejskiej, Europejskiego Banku Centralnego i Międzynarodowego Funduszu Walutowego odpowiedzialny jest za organizację pomocy finansowej dla państw strefy euro dotkniętych kryzysem zadłużenia. Warunkiem otrzymania przez państwo pomocy finansowej było wykonanie zaleceń troiki, które wiązały się z ograniczeniem wydatków budżetowych. „Frankfurter Allgemeine Zeitung” również sugeruje, że niechęć szefa Komisji Europejskiej do tej instytucji jest tak wielka, iż jej likwidację przyjąłby z radością. Zdaniem gazety nowy szef Komisji chciałby wykluczyć z rozmów z Atenami zarówno EBC, jak i MFW. Plany Junckera nie są w najbliższym czasie możliwe do realizacji, ponieważ udział w pracach obu wymienionych instytucji, obok Komisji, jest zapisany w traktacie ustanawiającym Europejski Mechanizm Stabilizacyjny, którego zmiana wymaga zgody wszystkich państw członkowskich.
*
Niemieckie obligacje tymczasem pobiły kolejny historyczny rekord. Jak doniósł pod koniec tygodnia „Financial Times”, ich rentowność spadła poniżej jednego procenta. Oznacza to, że są wyjątkowo bezpieczne. Jest to zasługa Europejskiego Banku Centralnego i jego programu zakupów obligacji państw za 60 mld euro miesięcznie do września 2016 r. W czwartek rentowność niemieckich trzydziestolatek spadła do 0,9908 proc., potem wróciła powyżej 1 proc. Zapewne przejściowo.
*
„Financial Times” poinformował również o planach rozwojowych popularnego serwisu muzycznego Spotify. Firma chce przy wsparciu banku Goldman Sachs pozyskać finansowanie w wysokości 500 mln dol. Jeżeli jej się to uda, to wartość spółki wyniesie 8 mld dol. Szwedzki start-up ma w portfolio swoich inwestorów m.in. Seana Parkera, twórcę Napstera, i firmę Technology Crossover Ventures. Udziały w Spotify posiadają także giganci branży muzycznej, czyli wytwórnie Universal Music Group i Sony Music. Jak przypomina gazeta, z darmowej usługi odtwarzania muzyki korzysta obecnie 60 mln osób, natomiast opcję płatną bez reklam wybrało 15 mln.
*
Wartość czasu spędzanego na Facebooku przez pracowników policzyli Włosi i doliczyli się 91 mld euro – poinformował dziennik „La Repubblica”. Ekonomista Luciano Canova przyjął założenie, że ponad 25 mln Włochów (aktywnych użytkowników portalu) spędza na Facebooku jedną godzinę dziennie przez 365 dni w roku. Liczbę godzin pomnożył przez średnią stawkę godzinową i w prosty sposób określił wartość „zmarnowanego” czasu. Autor przyznaje, że nie jest to poważne badanie naukowe, a raczej prowokacja mająca ukazać skalę problemu marnowania cennych dla gospodarki godzin. Włochy są jednym z krajów o największej popularności sieci społecznościowych. Z portalu Zuckerberga korzysta na Półwyspie Apenińskim 42 proc. populacji, a zdecydowana większość należy do grupy wiekowej 15–54 lat.