Zaskakuje. Zwłaszcza pomysłami na odczytanie dobrze znanych scen. Twierdzi na przykład, że należy uważnie przestudiować libretto i wsłuchać się w muzykę, by zrozumieć, iż w Potępieniu Fausta Berlioza odmłodniały doktor masturbuje się przed oknem pewnej kobiety.
Z kolei w operze Idomeneusz, król Krety Wolfganga Amadeusza Mozarta Py znajduje scenę erotycznego spełnienia w spotkaniu tytułowego bohatera z Idamentesem. „To szokujące, ale Mozart napisał scenę miłosną między ojcem i synem“. (z libretta: by ocalić życie z morskiej toni, Idomeneusz obiecał Neptunowi złożyć w ofierze pierwszego człowieka, jakie spotka na brzegu. Spotyka Idamantesa).
Słucham uważnie. Muzyka pulsuje. Faluje. Falluje? Jak zawsze u Mozarta.
Idamantes melorecytuje:
Ah Padre!…ah Numi!
Dove son io?…oh qual transporto!…
Ojcze! Bogowie!
Gdzie jestem? Co za rozkosz!
Synowską radość można interpretować na wiele sposobów, zwłaszcza w teatrze reżyserskim. Co istotne, Py wraz z Markiem Minkowskim sięgnęli po wiedeńską wersję opery z 1786 roku, w której obie partie – Idomeneusza i Idamantesa – śpiewają tenorzy (Richard Croft i Yann Beuron).
Znakomitego Crofta można też usłyszeć w nowym nagraniu dzieła Wolfganga Amadeusza zrealizowanym przez René Jacobsa, który uwiecznił tzw. wersję oryginalną – Idamantesa śpiewa mezzo sopran (Bernarda Fink).
Tenor-tenor. Tenor-mezzo sopran. Pan-pan. Pan-pani. Pan-kastrat (w czasach minionych).
Muzyka. Mozart. Dzieło otwarte. Każdy znajdzie to, czego pragnie.
Spektakl:
Wolfgang Amadeusz Mozart Idomeneusz, król Krety
Wykonawcy: Richard Croft, Yann Beuron, Sophie Karthäuser, Mireille Delunsch, Xavier Mas
Olivier Py – reżyseria
Pierre André Weitz – scenografia i kostiumy
Chór Radia Berlińskiego
Les Musiciens du Louvre
Dyr. Marc Minkowski
Aix-en-Provence
CD:
Wolfgang Amadeusz Mozart Idomeneusz, król Krety
Wykonwacy: Richard Croft, Bernarda Fink, Sunhae Im, Alexandrina Pendatchanska, Kenneth Tarver
RIAS Kammerchor
Freiburger Barockorchester
Dyr. René Jacobs
Harmonia Mundi 2009