Targi i festiwale komiksowe to zawsze okazja, żeby wydać więcej pieniędzy, niż się pierwotnie zakładało. W moim przypadku chodzi najczęściej o komiksy, o których człowiek by wcześniej nie pomyślał. I przyznam ze wstydem, że nie miałem pojęcia o wydaniu „Zdarzenia 1908”, póki nie wziąłem go do ręki na stoisku Kultury Gniewu. Odkrycie nowego albumu (tomu, nie albumu!) Świdzińskiego to najlepsze, co mi się na ostatnich Warszawskich Targach Książki przytrafiło.
Tom ten (chyba będę używał tego określenia, bo najnowsze dzieło Jacka to spora książka – o jakości wydania zresztą za chwilę jeszcze będzie) ukazuje się jako część „Kolekcji Maszina” – albumów i zeszytów publikowanych u różnych wydawców, a sygnowanych przez twórców związanych z grupą „Maszin”. Ekipa ta wyewoluowała z koleżeńskiej grupy autorów, publikujących przed kilku laty w zinie pod tym samym tytułem przygotowanym przez Mikołaja Tkacza. O ile do albumów prekursora „Kolekcji” nie mam przekonania, ze względu na zbyt hermetyczny charakter zarówno grafiki, jak i scenariuszy, to w pełni podzielam ogólne uznanie dla dokonań Michała Rzecznika – jego „Maczużnik” czy „Warszawa”, a także dopiero co wydany, ilustrowany przez Przemka Surmę „88/89” zbierają same pozytywne recenzje.
„Zdarzenie 1908” to dla mnie kwintesencja dotychczasowych działań Jacka, chociaż muszę przyznać, że dla czytelnika nie zaznajomionego wcześniej z autorem może być to lektura w pewnym sensie szokująca. Opowieść zaczyna się na pozór banalnie: oto pewien człowiek na syberyjskim targu wymienia na straganie buty za ogórka. Inny bohater podróżuje pociągiem, zaś jego tropem podąża dwoje kolejnych. Wszystkie te postacie oczywiście w sposób nieunikniony spotykają się na kolejnych kartach opowieści. Początkowo nic, prócz tytułu i syberyjskiego krajobrazu, nie podpowiada nam, z czym będziemy mieć do czynienia. Do momentu, gdy na scenę wkracza główna postać tego dramatu. To, co z pozoru wydaje się absurdalną komedią, postępującym farsowym gagiem w stylu najlepszych dokonań pewnego latającego cyrku, kontynuacją rubasznej, szyderczej zabawy z czytelnikiem znanej z „Paproszków” – okazuje się faktycznie dramatem w pełnym tego słowa znaczeniu. Tym bardziej, że główną postać tragedii poznajemy w sprytnie przykrojonej retrospekcji, która początkowo czytelnika nastawia zupełnie inaczej do finału całej książki, a potem, w finale, który jest jak grom z jasnego nieba, postać kluczowa, schwarzcharakter, okazuje się być wręcz bohaterem, który nie podołał przeciwnościom losu. Zabawa Świdzińskiego z konwencją, stopniowe budowanie napięcia, jego scenariuszowe wolty i trzymanie pewnych kart w rękawie aż do końca potwierdzają jego wielką klasę i umiejętności jako scenarzysty.
Podobnie jak skomplikowana narr
Jacek Świdziński „Zdarzeniem” potwierdza swoją bardzo wysoką pozycję jako autor komiksów. Obecnie jest to dla mnie jeden z najciekawszych rodzimych twórców i śledząc jego kolejne prace przekonuję się, że nie powiedział jeszcze ostatniego słowa. Chociaż może nie powinienem oczekiwać nowych szczytów, bo Świdziński od lat trzyma ten sam, bardzo wysoki, poziom i „jedynie” doskonali warsztat, zarówno pisarski, jak i graficzny. Prawdopodobnie na polu komiksu autorskiego niewielu Polaków mogłoby się z nim obecnie próbować zmierzyć. Jacek znalazł niszę, w której nie ma sobie równych.
Niezwykły melanż popkultury i historii, podany w wysmakowanej oprawie graficznej i przefiltrowany przez specyficzną wrażliwość autora, to coś, co może przemówić potencjalnie do każdego odbiorcy. Album jest przy tym tak wymagający i rozbudowany, że niewprawiony czytelnik może go nie docenić za pierwszym razem. Tak to niestety bywa z arcydziełami.
Komiks:
„Zdarzenie 1908”, scenariusz i rysunki: Jacek Świdziński, Wydawnictwo: Kultura Gniewu, Warszawa 2014.