Ćwiczenie nowoczesności: Warszawa – Berlin – Tel Aviv

Instytut Pileckiego inauguruje pierwszą edycję polsko-niemiecko-izraelskiego interdyscyplinarnego projektu „Ćwiczenie nowoczesności/Exercising modernity/Modernität üben”. To pilotażowy program wymiany intelektualnej, artystycznej i naukowej skierowany do zainteresowanych kulturą i historią Polski, Niemiec oraz Izraela. W roku setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości projekt będzie skoncentrowany wokół pojęcia nowoczesności.

 

„Ćwiczenie nowoczesności” to pierwszy program naukowo-kulturalny całkowicie finansowany przez stronę polską, którego celem jest  międzynarodowa wymiana intelektualna, artystyczna i naukowa. – mówi dr Wojciech Kozłowski, dyrektor Instytutu Pileckiego. – Jego założenia dobrze wpisują się w działalność Instytutu Pileckiego. Chcemy, aby realizowane przez nas programy stypendialne i badawcze służyły refleksji nad historią XX wieku. Jestem pewien, że projekt ten będzie znaczącym impulsem do przemyślenia polskiego doświadczenia nowoczesności – podkreśla dyrektor.

Bauhaus – Warszawa – Tel Aviv

Programu powstał z myślą o trzech społeczno-kulturowych fenomenach międzywojnia. Z jednej strony – szkoła Bauhaus i idea nowego sposobu myślenia o przestrzeni życia człowieka, jego potrzebach oraz roli, jaką odgrywać może nowoczesny twórca. Z drugiej strony – idee międzywojennej Polski – postęp i budowanie fundamentów dla wolnego i demokratycznego państwa. Po trzecie wreszcie, sposób, w jaki idee modernizmu znalazły swoje zastosowanie w architekturze tworzącego się państwa Izrael. „Białe miasto” stanowi największe na świecie skupisko architektury wcielającej w życie założenia awangardowego języka architektury lat 20. i 30.

Odwołujemy się do fenomenu Bauhausu, Gdyni i Tel Avivu jako symboli uniwersalnych programów modernizacyjnych – tłumaczy Hanna Radziejowska, kuratorka projektu. – Pragniemy, aby setna rocznica założenia Bauhausu – symbolu europejskiej sztuki i kultury dwudziestolecia międzywojennego – spotkała się z unikatowością architektury i kontekstu społeczno-historycznego towarzyszącego powstawaniu Gdyni. To posłuży refleksji nad zasięgiem oddziaływania i transmisją tych idei w modernistycznej architekturze Izraela.

Szkoła i program otwarty  

Program składa się z dwóch części: interdyscyplinarnej szkoły oraz programu stypendialnego – tłumaczy Hanna Radziejowska.  Proponujemy program kursów i otwartych dla publiczności wydarzeń towarzyszących, próbujących kompleksowo przyjrzeć się nowoczesności. Głównym elementem programu „Ćwiczenie nowoczesności/Exercising modernity/Modernität üben” będzie szkoła letnio-jesienna. Do 16 września zostaną wybrane osoby, które wezmą udział w październiku w dwóch sesjach szkoły, podczas której wezmą udział w seminariach, warsztatach i wykładach – w Gdyni oraz w Bernau pod Berlinem.

Organizatorzy i partnerzy projektu

Kuratorkami i osobami odpowiedzialnymi za koncepcję projektu „Ćwiczenie nowoczesności/Exercising modernity/Modernität üben” są: Hanna Radziejowska, Aleksandra Janus i Małgorzata Jędrzejczyk.

Głównym organizatorem projektu jest Instytut Pileckiego. Współpracują: Miasto Gdynia i Muzeum Miasta Gdyni, Instytut Adama Mickiewicza. Partnerami w projekcie są: ArchitekturPreis Berlin, The White City Center, Instytut Polski w Berlinie.

Instytut Pileckiego

Instytut Pileckiego służy upamiętnianiu, dokumentowaniu i badaniu historii XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem polskiego doświadczenia i losów obywateli polskich. To miejsce stworzone na potrzeby interdyscyplinarnej i międzynarodowej refleksji nad kluczowymi zagadnieniami tego okresu: dwoma totalitaryzmami – niemieckim i sowieckim, a także ich historycznych konsekwencji.

Gromadzimy i udostępniamy dokumenty ukazujące oblicza XX wieku, wspieramy badania naukowe, dzięki projektom edukacyjnym i wydarzeniom z pogranicza kultury i historii upowszechniamy wiedzę o ubiegłym stuleciu.

Więcej informacji:

www.exercisingmodernity.com

[email protected]