Każdy rodzic chciałby wychować szczęśliwe, pewne siebie i zadowolone z relacji z innymi dziecko. Wielu z nas sięga po poradniki, które mają w tym pomóc. Niestety, nasze chęci nie zawsze wystarczą, dlatego że uważne umysły dzieci dużo bardziej skupiają się na tym, co robimy, a nie, co mówimy. Szczęśliwe dzieci potrzebują szczęśliwych rodziców, których mogłyby naśladować. Jeśli więc chcemy nauczyć nasze dzieci określonych kompetencji, a sami ich nie posiadamy, niewielką mamy szansę na sukces. Niestety, większości z nas brakuje wzorcowych doświadczeń z dzieciństwa. Wielu przyzwyczaiło się do tego, żeby chować emocje, unikać konfrontacji, demonstrować, że jesteśmy silni, nawet jeśli w środku czujemy rozpacz. Skąd więc nasze dzieci mają nauczyć się pewności siebie, czy tego, jak radzić sobie w trudnych sytuacjach?

Całe szczęście na pomoc przybywa Isabelle Filliozat, francuska psychoterapeutka i twórczyni poradników z zakresu pozytywnego rodzicielstwa i zdrowia psychicznego, jak również narzędzi pomocnych w pracy nad kluczowymi kompetencjami potrzebnymi w życiu. Dziś skupimy się na unikalnej propozycji dla młodych czytelników.

Emocje są OK!

„Akceptuję, co czuję” to seria zeszytów aktywnościowych, pozwalających dzieciom zrozumieć siebie i to, jak funkcjonować z innymi. Książeczki są ilustrowane przez znakomitych artystów – każda w nieco innym stylu, jednak razem stanowią spójną, wyróżniającą się estetycznie serię. Przeznaczone są dla dzieci od 5. lub 7. roku życia (w zależności od tomu), jednak znaczna część ćwiczeń może być zaadaptowana do pracy z młodszymi odbiorcami.

W kolejnych tomach czytelnik dowiaduje się między innymi tego, że wszystkie emocje są ważne, nie tylko te pożądane i przyjemne. Odczuwanie gniewu, strachu, smutku jest w porządku, a zdolność dopuszczania do siebie emocji oraz ich akceptacji okazuje się kluczowa w nauce korzystania z nich – z pożytkiem dla siebie i innych osób. Niestety młodzi ludzie wcześnie uczą się tego, że nie wszystkie emocje spotykają się z akceptacją. W szczególności gniew i strach są problematyczne, a dzieci bywają zmuszane do chowania ich w sobie zamiast uczyć się konstruktywnych sposobów ich wyrażania. To niestety prowadzi do poważnych problemów psychicznych w późniejszym życiu. Niezależnie od tego, jak bardzo chcielibyśmy ukryć trudną emocję, ona w końcu wróci – zwykle ze zwielokrotnioną siłą. I będzie przeszkadzać nam w akceptacji siebie i budowaniu zdrowych relacji.

Chcesz zrozumieć siebie? Działaj!

Książki z serii „Akceptuję, co czuję” są przepięknie opracowane od strony graficznej i wydawniczej, przeglądanie ich jest czystą przyjemnością. Najważniejsza jest jednak treść. To nie są lektury, które będziemy czytać do poduszki, lecz różnorodny zestaw fascynujących zadań, które dziecko może wykonywać samodzielnie, z rodzicem lub innymi osobami. W zestawie nie brakuje również gier, w które mogą się zaangażować wszyscy członkowie rodziny. Zadania wymagające refleksji są przeplatane z tymi, które wymagają działania (wycinania, klejenia, wyszukiwania), a poza nimi czytelnik znajdzie również narzędzia pomagające skuteczniej odkrywać i komunikować swoje potrzeby. Cały ten zestaw sprawia, że każdy z tomów może być wykorzystany wielokrotnie. Każda z książeczek zawiera ponad 100 kreatywnych ćwiczeń, które pozwalają pracować nad trenowaniem umiejętności radzenia sobie z emocjami, budowania pewności siebie, nawiązywania i podtrzymywania zdrowych i autentycznych relacji ze sobą i innymi.

Dzięki przemyślanej konstrukcji treści wykonywanie kolejnych ćwiczeń pozwala na osiąganie kolejnych poziomów wiedzy, zdobywanie dyplomów i odznak. Dzięki temu dziecko ma możliwość budowania poczucia skuteczności, jakże ważnego dla zdrowego funkcjonowania w świecie. Prezentowane treści zachęcają do wspólnej refleksji dziecka i rodzica, które pomaga im zbliżyć się do siebie. Co ważne, każdy tom zawiera moduł przeznaczony dla rodziców, w którym przystępnie wyjaśniono najważniejsze kwestie związane z przedstawionym materiałem.

Czułość, zrozumienie, empatia

Chociaż osią serii jest wątek zrozumienia i akceptacji tego, co dzieje się w naszych ciałach i umysłach, zakres poruszanych wątków na tym się nie kończy. Podejmowane są tematy pozwalające dzieciom nie tylko na zrozumienie siebie, ale również swojego miejsca w świecie z perspektywy prawnej i społecznej. Ten wątek podjęto w tomie dotyczącym praw dziecka. Szczególnie przypadła mi jednak do gustu książka dotycząca strachu („Strach – przyjaciel czy wróg?”), która w znakomity sposób pokazuje, jaką funkcję strach pełni w życiu. Nie tylko uczy, że warto odczuwać, rozpoznawać i okazywać strach, ale przede wszystkim oferuje szeroką ofertę ćwiczeń, które pomagają oswoić tę emocję i odpowiednio zachować się, gdy się pojawi.

Autorka odnosi się do swoich czytelników z wielką empatią, doskonale zauważa różne punkty widzenia i uwzględnia to, że mamy różne doświadczenia. Z książek przebija ogromne ciepło, szacunek dla dziecka i jego podmiotowości, a także autentyczne zainteresowanie małym człowiekiem. Każdy z nas – mniejszy czy większy – jest unikalny. Dzięki akceptacji tej unikalności i pozwoleniu sobie na wyrażanie swojej wyjątkowości możemy czuć się spokojni, spełnieni i szczęśliwi.

Poradniki Isabelle Filliozat są świetnymi przewodnikami zarówno dla młodych, jak i dorosłych czytelników. Dzięki możliwości wykonywania ćwiczeń, które dają pretekst do wspólnego działania i rozmowy, możemy pokazać się dzieciom z ludzkiej strony. Z nadziejami, obawami, emocjami, z całą naszą autentycznością. A dzieci mogą nam odpowiedzieć tym samym. To niezwykle skuteczne narzędzia pogłębiania relacji i lepszego wejrzenia w głąb siebie.

 

Książki:

Seria „Akceptuję, co czuję”:

Isabelle Filliozat, Virginie Limousin, „Moje emocje”, il. Éric Veillé, przeł. Anna Wolna, wyd. Egmont, Warszawa 2019.

Isabelle Filliozat, Violene Riefolo, Chantal Rojzman, „Pewność siebie”, il. Amandine Laprun, przeł. Anna Wolna, wyd. Egmont, Warszawa 2019.

Isabelle Filliozat, „Strach – wróg czy przyjaciel?”, il. Fred Benaglia, przeł. Anna Wolna, wyd. Egmont, Warszawa 2019.

Isabelle Filliozat, „Bracia i siostry”, il. Éric Veillé, przeł. Anna Wolna, wyd. Harper Collins (HarperKids), Warszawa 2020.

Isabelle Filliozat, France Marie Perreault, „Prawa dziecka”, il. Zelda Zonk, przeł. Anna Wolna, wyd. Harper Collins (HarperKids), Warszawa 2020.

 

Rubrykę redaguje Paulina Zaborek.