Zdjęcia: Mateusz Żaboklicki

Podpisy: Piotr Jończyk

  1. Jabłeczna. Klasztor świętego Onufrego. Kaplica Świętego Ducha. Granica polsko-białoruska

Kaplica Świętego Ducha to część prawosławnego zespołu klasztornego w Jabłecznej. Został założony pod koniec XV wieku, według legendy po wyłowieniu z Bugu ikony świętego Onufrego, egipskiego pustelnika z początku IV wieku.

 

  1. Włodawa. Wodowskaz na Bugu. Granica polsko-białoruska

Stan wody na Bugu mierzony jest we Włodawie od 1897. Wodowskaz w obecnej lokalizacji znajduje się tutaj od 1965 roku. Odczyty z Włodawy od lat podawane są codziennie w Polskim Radiu.

 

  1. Gmina Brok. Wrak parowca

Wrak polskiego parowca, który został przejęty przez Rosjan w czasie pierwszej wojny światowej. W 2006 roku próbowano wydobyć wrak z wody, ale zakończyło się to niepowodzeniem.

 

  1. Kuzawka. Granica polsko-białoruska

Wieś w gminie Hanna przy drodze wojewódzkiej 816, która prowadzi z Terespola do Zosina.

 

  1. Szuminka. Nocne niebo nad Bugiem 

Widok nieba w miejscowości Szuminka pod Włodawą, przy granicy polsko-białoruskiej.

 

  1. Treblinka. Upamiętnienie dawnej stacji kolejowej w Treblince

Fragment tablicy, która upamiętnia stację kolejową w Treblince. Więźniowie obozu w Treblince pracowali przy regulacji Bugu – przy usypywaniu wałów przeciwpowodziowych oraz pracach melioracyjnych.

 

  1. Mielnik. Widok z wieży widokowej

Południową granicę gminy wyznacza Bug, wschodnią – granica z Białorusią. W gminie Mielnik leży wieś Tokary, po drugiej wojnie światowej podzielona na dwie części – polską i białoruską.

 

  1. Niemirów. Końcowy odcinek ogrodzenia na granicy polsko-białoruskiej

Niemirów i Gnojno to pierwsze miejscowości, przez które Bug płynie tylko na terytorium Polski. Po stronie Niemirowa kończy się zapora na granicy z Białorusią.

 

  1. Niemirów. Koniec ogrodzenia na granicy polsko-białoruskiej

Początek granicy lądowej między Polską i Białorusią. Zapora została zbudowana w 2022 roku na długości około 180 kilometrów.

 

  1. Gmina Brok. Topole nad Bugiem

Resztki siatki na drzewach w gminie Brok nad Bugiem. Przy niskim stanie wody widać stąd wrak parowca, który osiadł na dnie rzeki.

 

  1. Niemirów. Cmentarz parafialny

Cmentarz w Niemirowie, wsi w gminie Mielnik. Zlokalizowany na skarpie nad Bugiem i oddzielony od rzeki drogą.

 

  1. Jabłeczna. Znaki nad Bugiem

Znaki na szlaku kajakowym na łąkach nad Bugiem w Jabłecznej. Płot ustawiony przez wojsko oddziela w tym miejscu łąkę od rzeki. 

 

  1. Świerże. Dawny cmentarz

Widok na dawny cmentarz prawosławny w Świerżach. Najstarszy nagrobek to kapliczka postawiona na pamiątkę „cholery wielkiej śmiertelności w 1852 roku”.

 

  1. Świerże. Bug

Widok na rzekę Bug w miejscowości Świerże. W tym miejscu rzeka wyznacza granicę między Polską i Ukrainą.

 

  1. Gmina Włodawa. Kopalnia piasku

Kopalnia piasku przy drodze prowadzącej do trójstyku granic w Orchówku.

 

  1. Gmina Włodawa. Trójstyk granic Białorusi, Polski i Ukrainy

Punkt styku granic Polski, Białorusi i Ukrainy na Bugu znajduje się na przecięciu linii, które wyznaczają słupki graniczne ustawione na brzegu każdego z państw.

 

  1. Włodawa. Punkt widokowy przy wodowskazie na Bugu

Rzeźba wodnika przy punkcie widokowym na skarpie przy wodowskazie we Włodawie.

 

  1. Dębe. Koniec Zalewu Zegrzyńskiego

Widok z mostu na tamie na Narwi w Dębem. Bug łączy się z Narwią, a zapora spiętrza ich wody, dzięki czemu powstał Zalew Zegrzyński. Bug z Narwią następnie wpadają do Wisły w okolicach twierdzy Modlin pod Warszawą. 

 

Komentarz autora zdjęć: 

Klasyczna formuła fotoreportażu zakłada niewidzialność aparatu, przezroczystość formalną, która umożliwia wrażenie obserwacji uczestniczącej u widza. Ujawnienie technologii fotograficznej poprzez wprowadzenie w kadr wężyka spustowego i ręki fotografa zaburza ten efekt, przypomina o formalnym, wewnętrznym porządku, w ramach którego działają fotografie cyklu. Uniemożliwia „wczucie się”, sygnalizuje brak ciągłości między fotografiami a światem.

Uobecnienie autora i technologii fotoreportażu wprowadza w obręb interpretacji cyklu takie pytania jak: kto, w czyim imieniu i dlaczego wykonał te fotografie.