W ten nurt wpisał się również francuski kontratenor Philippe Jaroussky, nagrywając album „Carestini. The Story of a Castrato” z repertuarem Giovanniego Carestiniego, jednego z najbardziej cenionych w wieku XVIII śpiewaków-kastratów, a zarazem głównego rywala Carlo Broschiego, znanego jako Farinelli.
Farinelli słynął z wirtuozerii oraz oszałamiającej koloratury. Jednak zaprezentowany na płycie repertuar jest – poza świadectwami historycznymi – dowodem na to, że i Carestini był śpiewakiem obdarzonym niezwykłą biegłością techniczną oraz szeroką skalą głosu. Zestawione chronologicznie utwory układają się opowieść o tym, jak rozwijała się trwająca prawie 30 lat kariera tego artysty oraz jakim zmianom musiał ulegać jego głos.
Zaprezentowane przez Philippa Jaroussky’ego interpretacje arii m.in. Leo, Haendla i Hassego są brawurowe i pełne blasku. Śpiewak ten słynie bowiem z łatwości, z jaką radzi sobie z trudnymi koloraturami oraz bardzo dobrego wyczucia frazy. Niestety, czasami świadomość biegłości technicznej sprowadza Jaroussky’ego na manowce i kwestie interpretacji przesuwa on na dalszy plan, osłabiając dramatyzm utworów lub zbytnio je przesładzając. Niedostatki te nie umniejszają jednak przyjemności, jaką niesie słuchanie tego albumu.
Nagranie:
„Carestini. The Story of A Castrato” (Virgin Classics)
Philippe Jaroussky kontratenor
Le Concert d’Astrée
Emmanuelle Haïm dyrygent