Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą

KULTURA LIBERALNA > Materiał promocyjny > Historia content marketingu...

Historia content marketingu - od czego zaczynał marketing treści i jak jest dziś postrzegany?

[Materiał promocyjny]

Pojęcie „content marketing”, czyli marketing treści odnosi się przede wszystkim do współczesnych metod promocji. Jednak historia samej praktyki sięga końca XIX wieku. Jak tworzenie atrakcyjnej treści wpływało przez lata na zachowania konsumentów? Dlaczego zrozumienie potrzeb odbiorców i dostosowanie do nich przekazu jest podstawą skutecznego marketingu? Czy Bill Gates miał rację przekonując o kluczowym znaczeniu contentu? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w tym artykule. Zapraszamy do lektury.

Czym jest content marketing?

Według Content Marketing Institute, content marketing to „technika marketingowa polegająca na tworzeniu i rozpowszechnianiu istotnych i cennych treści dążąca do przyciągnięcia, pozyskania i zaangażowania jasno zdefiniowanej grupy odbiorców docelowych – w celu zmotywowania klienta do działań przynoszących zysk”.

Zgodnie z tą definicją, dobra treść oraz jej właściwe wykorzystanie w Internecie to klucz do sukcesu. To, czy zachęcimy czytelnika do konwersji lub potencjalnego nabywcę do zakupu produktu, w dużej mierze zależy od rodzaju contentu, jaki oferujemy. Ciekawą treść możemy przedstawić w formie bloga, poradnika, e-booka, webinarium, video, czy też opisu produktu.

Historia content marketingu

Historia content marketingu rozpoczęła się pod koniec XIX wieku. Historie wybranych marek świadczą o tym, że content marketing wykorzystywany był początkowo w drukowanej prasie, a wraz z rozwojem techniki i nowych technologii, rozprzestrzenił się na kolejne środki masowego przekazu. W zależności od potrzeb przybierał różne formy, od czasopisma i książki do poradnika i komiksu. Jak zatem wyglądały początki content marketingu? Poniżej kilka przykładów.

1895 – John Deere, „The Furrow”

John Deere, amerykański producent maszyn rolniczych, założył w 1895 r. magazyn „The Furrow”. Wydarzenie to zapoczątkowało historię content marketingu. Dostarczanie specjalistycznej wiedzy miało wiązać się określonymi korzyściami. Czasopismo, opowiadające o życiu i problemach na wsi, utwierdzało swoich czytelników w przekonaniu, iż praca, którą wykonują jest wartościowa i słuszna, a treści wzbogacą ich wiedzę oraz pomogą podejmować odpowiednie decyzje w zakresie upraw. Korzyścią zaś dla wydawcy był wzrost świadomości marki, a także zwiększona sprzedaż maszyn rolniczych. Cel „dziennika dla amerykańskiego farmera” pozostaje do dziś ten sam – dostarczać wiedzy. I mimo rozwoju technologicznego, papierowy magazyn nadal cieszy się popularnością i zajmuje ważną pozycję wśród tytułów skierowanych do świata rolniczego. 

źródło zdjęcia: derre.com

1900 – Michelin, „The Michelin Guides”

Bracia Michelin, producenci opon, szukali pomysłu na to, jak zwiększyć sprzedaż swoich produktów. Rozwiązaniem okazało się wydanie znanego do dziś na całym świecie przewodnika Michelin Guide. Publikacja zawierała spis najlepszych restauracji i miejsc noclegowych. Bracia Michelin zachęcali w ten sposób Francuzów do podróży po kraju, co z kolei, wymagało zakupu samochodu. Dla pomysłodawców był to sposób na zwiększenie produkcji opon, zaś dla marki Michelin, przewodnik stał się początkiem działań w zakresie content marketingu, które aktualnie prowadzone są na portalu o tematyce podróżniczej.

źródło zdjęcia: guide.michelin.com

1996 – Idea Oppendahla

Samo pojęcie „content marketing” zostało użyte po raz pierwszy przez dziennikarza Johna F. Oppendahla w 1996 r. podczas spotkania American Society for Newspaper Editors. Idea Oppendahla zakładała, iż publikowane teksty muszą być zgodne z potrzebami oraz zainteresowaniami czytelników. Zgodnie z nią, to czytelnik ma dokonywać wyboru treści. Strategia zaproponowana przez Oppendahla zakładała zmiany w procesie wydawania gazet. Zróżnicowanie contentu miało przełożyć się na większą sprzedaż czasopism oraz spowodować wzrost zainteresowania czytelników konkretnymi wydaniami. 

2000 – Seth Godin i jego spojrzenie na content marketing

Seth Godin, amerykański autor książek z zakresu marketingu, mówca i blogger, w 2000 r. udostępnił w sieci swój e-book „Unleashing the Ideavirus”. Dzięki bezpłatnej publikacji Godin wypromował swoją markę osobistą i pokazał, że darmowe e-booki mogą z powodzeniem wspierać działania marketingowe. Od tego czasu tę metodę rozpowszechniania treści uznaje się za doskonały sposób docierania do czytelnika i edukowania potencjalnych klientów.

2011 – Content Marketing Institute

Content Marketing Institute został założony w 2011 r. przez Joe Pulizzi, czołowego ewangelistę content marketingu, autora wielu publikacji na temat marketingu, mówcę, stratega i przedsiębiorcę. Według Pulizziego istniał lepszy sposób na kreowanie marketingu marki, niż miało to miejsce w przeszłości. 

Ideą organizacji jest rozwijanie teorii i praktyki content marketingu. Instytut edukuje i szkoli marki, jak przyciągać i zatrzymywać swoich odbiorców dzięki wybranym technikom i formom contentu.

„Content is king” – czy przewidywania Billa Gates były słuszne?

„Content is King” to esej napisany przez Billa Gatesa w 1996 r., w którym przewidywał wzrost znaczenia treści online. Teza, którą wtedy postawił, leży u podstaw wielu strategii contentowych. 

Automatyzacja, sztuczna inteligencja czy robotyka zmieniły proces decyzyjny i ścieżkę zakupową klientów tak bardzo, że zwykła reklama produktu, przestała być wystarczająca. Digitalizacja w świecie biznesu wymusiła na wielu firmach zaprojektowanie na nowo elementów, które wpływają na postrzeganie ich marki przez konsumentów. Aby zadbać o doświadczenie klienta, należy stworzyć odpowiedni content i opracować właściwy sposób przekazania go odbiorcy. 

„W dobie Internetu content marketing stawia na eksperckie treści dopasowane do potrzeb odbiorców. To użytkownik dyktuje warunki, wśród których jest przede wszystkim potrzeba edukacji oraz informacji” – mówi Wojtek Skąpski, specjalizujący się w SEO, rozwiązaniach e-commerce oraz content marketingu, współwłaściciel agencji marketingu internetowego IF.PL. Tłumaczy, że „u podstaw sukcesu content marketingu leży popyt na ekspercką wiedzę, bez względu na to, czy będzie ona w formie artykułu, infografiki, czy e-booka”. 

Podsumowanie

Jak pokazuje historia, content marketing działa i ma więcej do zaoferowania niż tradycyjny marketing. Z łatwością można zauważyć, iż różnorodne formy przekazu zwiększają dotarcie do odbiorców, a ciekawe pomysły na edukację użytkowników i sposoby dotarcia kreują wizerunek eksperta. 

Na kogo warto zagłosować ...

... w najbliższych wyborach do europarlamentu? Żyjemy w dobie baniek medialnych i polaryzacji debaty publicznej. Zbliżające się wybory do parlamentu europejskiego są kluczowe dla przyszłości Polski i Europy, a prowadzona przez przeciwne strony polityczne kampania często odbiega od kluczowych dla wyborców tematów związanych z bezpieczeństwem, infrastrukturą krytyczną, solidarnością społeczną i zmianami klimatycznymi.

Każdy i każda z nas ma prawo do obiektywnych mediów i rzetelnych informacji, pozwalających podjąć odpowiedzialną decyzję wyborczą. Rzeczowe analizy pomagające nam wszystkim decydować o swoich prawach i obowiązkach warto wesprzeć nawet drobną kwotą. Choć nie pobieramy opłat za teksty, nasza praca ma swoją wartość. Nawet 50 złotych miesięcznie pozwala nam stale docierać do nowych osób poszukujących refleksyjnego, niezależnego dziennikarstwa. Wspólnie z naszymi Darczyńcami i Patronami zapewniamy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 720

(44/2022)
26 października 2022

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj