0000398695
close
W walce o demokrację nie robimy sobie przerw! Przekaż 1,5% na Fundację Kultura Liberalna WSPIERAM
close
Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą

PRZEKAŻ
1,5%
PODATKU
close

W walce o demokrację

nie robimy sobie przerw!

Przekaż 1,5% na Fundację
Kultura Liberalna

Przekaż 1,5%
na Fundację Kultura Liberalna
forward
close

KULTURA LIBERALNA > Materiał promocyjny > Co możemy wyczytać...

Co możemy wyczytać z Google Trends?

[Materiał promocyjny]

Jeśli chcesz zaspokoić swoją ciekawość na temat tego, czym obecnie interesują się internauci, możesz skorzystać z Google Trends – prostego narzędzia, dzięki któremu możliwe jest śledzenie jak kształtują się trendy wyszukiwań w Google. Łatwe w obsłudze, darmowe i skuteczne, pozwala zbadać popularność kluczowych fraz i wykorzystać tę wiedzę zarówno do celów naukowych, jak i biznesowych. Sprawdźmy, jakie możliwości oferuje, jakich danych dostarcza oraz jak praktycznie z niego korzystać.

Google Trends to proste narzędzie udostępnione przez firmę Google, które prezentuje trendy wyszukiwania dla danych haseł w ujęciu czasowym oraz geograficznym. Dzięki temu z pozyskanych statystyk dowiesz się, jakich fraz najczęściej szukają użytkownicy, co skutecznie możesz przełożyć na realizację biznesowych celów związanych na przykład z prowadzeniem strony internetowej czy portalu z newsami.

Jakie możliwości oferuje Google Trends?

Sprawdzając dane na temat haseł wpisywanych w wyszukiwarkę Google, możemy dowiedzieć się wielu ciekawych rzeczy na temat zarówno samych użytkowników, jak i kształtujących się na świecie trendów. W praktyce oznacza to, że jeśli chcesz zbadać popularność marki samochodu, dowiedzieć się, kiedy najlepiej sprzedają się książki bądź sprawdzić, kiedy inni planują zakup nart czy wymianę opon, to Google Trends zapewni szybki wgląd w te dane. Oprócz tego, że dowiadujemy się co wpisują inni, w ramach Google Trends otrzymujemy szereg informacji do analiz.

Sezonowości wybranego hasła

Większość produktów czy usług podlega trendom, stąd niemal w każdej branży spotkamy się ze zjawiskiem sezonowości. Wiedza na ten temat pozwala firmom odpowiednio wcześnie zaplanować działania marketingowe.

Grafika 1: Screen z narzędzia Google Trends

Na przykładzie słowa „książka” widać, że od kilku lat jest to „gorąca fraza” w grudniu co pozwala sugerować, iż wciąż dominuje w rankingach świątecznych prezentów. Jednak nie tylko długie zimowe wieczory są dobrym momentem, aby zatopić się w świecie ulubionych bohaterów – książki chętnie kupujemy też w połowie roku, kiedy większość z nas planuje urlop, choć nie są to już tak widoczne piki zakupowe jak zimą.

Porównanie popularności wybranych fraz

Google Trends daje również możliwość porównania popularności haseł w konkretnym przedziale czasowym. Dzięki temu dowiemy się jaka tematyka i kiedy zyskuje zainteresowanie, podczas gdy inna zdecydowanie je traci. Dotyczy to także produktów i usług, a poza zakresem czasowym, możemy ponadto sprawdzić w jakich regionach odnotowuje się szczególne zainteresowanie badanym obszarem.

Grafika 2: Książki czy ebooki – co jest popularniejsze?

Korzystając nadal z frazy „książka”, w powyższym zestawieniu widać wyraźnie, że e-booki to wciąż nisza i – jak potwierdzają badania czytelnictwa Biblioteki Narodowej z 2020 r. [1] –  pandemia w tym temacie nic nie zmieniła. Trendy wyszukiwań wśród Polaków wskazują, że papier nadal jest popularniejszy od czytnika. Podobnie prezentuje się sytuacja na świecie – zainteresowanie hasłem „book” jest zdecydowanie większe niż „ebook”, co prezentuje poniższa wizualizacja.

Grafika 3: Popularność dla frazy „book” i „ebook” – trendy na świecie

O czym warto pisać w danej chwili, jeśli prowadzimy serwis czy bloga?

Dzięki Google Trends jesteś na bieżąco z tym, czego szukają aktualnie użytkownicy. Możesz zobaczyć, co zyskuje popularność w ciągu ostatnich 24 godzin w obszarach takich jak biznes, nauka, zdrowie czy rozrywka.

Grafika 4: W Google Trends odkryjemy także, jakie frazy zyskują popularność w ostatnich godzinach

Prezentowane trendy wyszukiwań w czasie rzeczywistym można skutecznie wykorzystać w swoich działaniach marketingowych, na przykład do pozycjonowania treści. Tym bardziej, że częstotliwość wyszukań danej frazy to zwykle dane, które można porównać z zainteresowaniem deklarowanym offline.

„Google Trends to podstawowe narzędzie redakcji portali, pozwalające na szybką identyfikację tematów, które interesują użytkowników wyszukiwarek. To także doskonałe narzędzie dla specjalistów marketingu i SEO, wspierające w analizach trendów” – mówi Wojtek Skąpski, ekspert SEO i Co-founder agencji IF.PL, która narzędzia Google Trends używa także do audytów SEO i analiz rynków.

Rok w wyszukiwarce

Aby wejść głębiej w dane, można skorzystać z opcji Rok w wyszukiwarce, którą Google Trends ilustruje najpopularniejsze hasła wyszukiwane w danym roku w różnych kategoriach. Wyniki możemy zawężać do państw i sprawdzić o jakich tematach ludzie najchętniej mówili, jakimi wydarzeniami się interesowali, czego słuchali i co oglądali. Dzięki temu łatwiej można zweryfikować aktualność proponowanych treści na swoją stronę czy bloga. Niektóre z nich mogą być popularne tylko w określonym sezonie, inne natomiast w ciągu roku mogły stracić swoją atrakcyjność. Warto wówczas rozważyć, czy podejmowanie danej tematyki oraz publikacja będzie skuteczna – w perspektywie czasu może się bowiem okazać, że początkowo wygenerowany ruch był tylko ruchem sezonowym.

Grafika 5: Popularność tematów w 2021 r. – trendy w Polsce

Czego szukał świat w 2021? Sprawdziliśmy kilka wybranych kategorii i okazuje się, że w obszarze „kultura”, „doomscrolling” był frazą, którą użytkownicy wpisywali częściej niż kiedykolwiek wcześniej.  Biorąc pod uwagę ekonomię, w roku ubiegłym internauci z całego świata o wiele bardziej byli zainteresowani pracą na własny rachunek, ponieważ hasło „jak zacząć własny biznes” wyszukiwali częściej niż „jak dostać pracę”. Ciekawostką jest natomiast fakt, że w kategorii „zdrowie” na całym świecie rekordowy wskaźnik wyszukiwań osiągnęła fraza „afirmacje”, a zaraz po niej – „bratnia dusza”. „Szczepienia” uplasowały się natomiast na pozycji trzeciej. W obszarze rozrywki, rekordy biło z kolei hasło „daft punk” – po tym, jak legendarny francuski duet zakończył współpracę, okazało się  najpopularniejszym rozstaniem wyszukiwanym na całym świecie w 2021 r.

Co zyskasz dzięki Google Trends?

Przede wszystkim bezpośredni wgląd w statystyki Google dotyczące popularności słów kluczowych. Trzeba jednak podkreślić, że skala od 0 do 100 nie dotyczy liczby wyszukań w danym przedziale czasowym, ale wskazuje na skalę popularności danej frazy. Dzięki temu dowiesz się, kiedy hasła związane z twoją branżą budzą największe zainteresowanie i w ten sposób efektywnie dopasujesz content (artykuły, newsy) oraz określisz terminy publikacji nowych treści. Google Trends pomoże również w tak zwanym recyklingu starych tematów, które będzie można zoptymalizować pod kątem nowych fraz bez konieczności pisania kolejnych treści.

Grafika 6: Wykres zainteresowania tematem w czasie.

Poza tym sprawdzisz, w jakich obszarach Polski dany temat lub usługi cieszą się największym zainteresowaniem, co pozwoli dostosować zasięg kampanii reklamowych do oczekiwań określonych odbiorców. Ponieważ Google Trends ułatwia prowadzenie działań w czasie rzeczywistym, sprawnie można reagować na zainteresowania potencjalnych konsumentów i skutecznie zwiększać ilość konwersji.

Grafika 7: Widok lokalny zainteresowania frazą.

Podsumowanie

Google Trends od 2006 r. wspiera działania biznesowe firm na całym świecie. To proste narzędzie marketerzy wykorzystują do analiz zachowań w Internecie oraz  do planowania działań reklamowych. Wiedza na temat trendów związanych z wyszukiwaniem danej frazy oraz jej sezonowości pozwala na precyzyjne targetowanie reklam z uwzględnieniem daty startu kampanii w Google Ads, w mediach społecznościowych, czy w content marketingu. Jak widać, to zdecydowanie ułatwia podejmowanie decyzji biznesowych – pozwala znaleźć się krok przed konkurencją i w prosty sposób unikać licznych błędów.

 

[1] Swiatczytnikow.pl, Badanie czytelnictwa BN za 2020: pandemia nic nie zmieniła, e-booki to wciąż nisza

Skoro tu jesteś...

...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa

Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 725

(49/2022)
2 grudnia 2022

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj