„Uczucia. Ćwiczenia dla dzieci”, „Mindfulness dla dzieci w 10 minut” i „Pozytywne zachowanie. Ćwiczenia dla dzieci” to trzy książki – zeszyty ćwiczeń, których celem jest praktyczna pomoc dziecku w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym w budowaniu pozytywnych zachowań, nauce rozpoznawania swoich i cudzych emocji, radzenia sobie ze stresem i różnymi lękami. Są to pozycje warte polecenia pod każdym względem – rzetelne, znakomicie zilustrowane, napisane w prosty, ale nie nazbyt uproszczony sposób.

W „Uczuciach. Ćwiczeniach dla dzieci” znajdziemy pięćdziesiąt zadań, które wspierają rozumienie, nazywanie i regulację emocji. W piękny i przystępny sposób książka prezentuje uczucia, zarówno te podstawowe (radość, złość, strach, wstyd, smutek), jak i złożone (poczucie winy, zachwyt, nadzieja). Poszczególne ćwiczenia wspierają łączenie emocji z konkretnymi doznaniami w ciele, pomagają zrozumieć, dlaczego emocje się w nas pojawiają i dlaczego niektóre z nich są trudniejsze od innych. Co ważne, pozycja oferuje bogaty zestaw ćwiczeń pomagających w radzeniu sobie z emocjami, braniu za nie odpowiedzialności, nauczeniu się strategii regulacji emocji oraz korzystania ze wsparcia innych osób.

„Uczucia…” to nie tylko wspaniale ilustrowana, ale i bardzo mądra książka, która pozwala zrozumieć różne aspekty emocji. Nie mam wątpliwości, że skorzystają z niej nie tylko najmłodsi. 

„Mindfulness dla dzieci w 10 minut” oferuje bogaty zestaw ćwiczeń relaksacyjnych i medytacyjnych, które pomagają radzić sobie ze stresem i trudnymi emocjami, poprawiać koncentrację, wypracować sposoby odzyskiwania spokoju w trudnych sytuacjach, a nawet budować poczucie szczęścia. 

Mindfulness (zwana też praktyką uważności), to wywodząca się z buddyzmu praktyka medytacyjna, która została zaadaptowana przez zachodnią psychologię i terapię. Praktyka uważności oznacza skupienie swojej uwagi na bieżącym momencie i świadomym doświadczaniu obecnej chwili bez analizowania czy oceniania. Istotą mindfulness jest akceptacja tego, co dzieje się zarówno wewnątrz nas, jak i w otaczającym świecie. Co ważne, skuteczność mindfulness jest wsparta licznymi badaniami. Regularna praktyka uważności wspiera naukę akceptacji, radzenia sobie z trudnościami i redukowania poziomu stresu.

Ćwiczenia zaprezentowane w książce to zaadaptowane do potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym klasyczne techniki uważnościowe. Znajdziemy tu liczne ćwiczenia oddechowe, a także zadania dotyczące trenowania wdzięczności, uważnego chodzenia i doświadczania teraźniejszości. Każde z zadań jest opatrzone wprowadzeniem, które pomaga zrozumieć jego cel, a czynności, które należy wykonać, są przedstawione w punktach, dzięki czemu mogą być wykonywane przez dziecko samodzielnie. 

Książeczka może być samodzielnie studiowana przez dzieci w wieku szkolnym, natomiast nie mam wątpliwości, że mogą z niej skorzystać zarówno starsze dzieci, jak i dorośli. Przedstawione treści są uniwersalne i mogą pomagać wszystkim, niezależnie od wieku.

W książce „Pozytywne zachowanie. Ćwiczenia dla dzieci” zebrano pięćdziesiąt ćwiczeń i ciekawych zabaw, które pomagają dzieciom trenować umiejętności społeczne, w szczególności związane z komunikacją, pomaganiem innym i budowaniem relacji. Są to ćwiczenia angażujące różne zmysły – czasem wymagają narysowania lub pokolorowania obrazka, wyobrażenia sobie czegoś, czy sięgnięcia po przedmioty codziennego użytku. W innych przypadkach wymagają wsparcia ze strony innych osób. Różnorodność ćwiczeń sprawia, że dziecko może decydować, na rozwijaniu jakiej umiejętności chce się skupić w danym momencie.

Ćwiczenia mogą być wykonywane samodzielnie przez dzieci, które potrafią samodzielnie czytać, natomiast skorzystają z nich również dzieci w wieku przedszkolnym, które mogą realizować ćwiczenia wspólnie z rodzicami, starszym rodzeństwem czy innymi bliskimi osobami. Książka może być też bardzo dużym wsparciem dla nauczycieli i innych osób, które chcą w pomysłowy i wspierający sposób planować zajęcia dla dzieci. 

 

Książki:

Diane Romo, „Uczucia. Ćwiczenia dla dzieci”, il. Marie Hermansson, przeł. Marzenna Rączkowska, wyd. ToTamto, Warszawa 2023. 

Proponowany wiek odbiorcy: 3+ (do samodzielnego korzystania 6+)

 

Maura Bradley, „Mindfulness dla dzieci w 10 minut”, il. Cait Brennan, przeł. Marzenna Rączkowska, wyd. ToTamto, Warszawa 2023.

Proponowany wiek odbiorcy: 6+ (3+ ze wsparciem dorosłych)

 

Stacy Spensley, „Pozytywne zachowanie. Ćwiczenia dla dzieci”, il. Elżbieta Śmietanka-Combik, przeł. Marzenna Rączkowska, wyd. ToTamto, Warszawa 2023.

Proponowany wiek odbiorcy: 3+ (do samodzielnego korzystania 6+)

 

Rubrykę redaguje Paulina Zaborek.