Z centrum widać najwięcej
  

PRZEKAŻ
1%
PODATKU
Przekaż 1% podatku na demokratyczne media.
Podaj w rozliczeniu numer
KRS Kultury Liberalnej:
0000 398 695
Przekaż 1% podatku na Kulturę Liberalną forward

KULTURA LIBERALNA > Smakując > [Smaki mody]: Trendy,...

[Smaki mody]: Trendy, klimat, ekonomia

Małgosia Piernik

Tuż po miesiącu modowej gorączki (tygodnie mody w Nowym Jorku, Londynie, Mediolanie i Paryżu), w trakcie poznańskiego Art & Fashion i przed łódzkim tygodniem mody, o modzie pisać (i czytać) po prostu wypada.

Taki czas, taki temat. W końcu można poświęcić chwilę uwagi fatałaszkom. Rozeznać się w tym, który projektant co pokazał, kto zachwycił, kto skandalizował.

Jednak ten tekst nie będzie o widowiskowych pióropuszach na głowach modelek z pokazu Louisa Vuittona ani o kolorowych piórkach u Prady (choć pióra same w sobie mają szansę być hitem sezonu letniego, zatem fashionistki – zaopatrzcie się). Nie będzie też o tym, że Rick Owens skonsternował branżę przyzwyczajoną oglądać ubrania na wiotkich, wysokich i pięknych modelkach tym, na kim je pokazał.

Ten tekst będzie o tym, że trendów do końca nie da się dyktować. I że w drugiej rundzie dyktują się same. Zatem będzie nie o trendach dotyczących ubrań, które pojawiły się w sklepach (runda pierwsza). Będzie o tym, co ma duże prawdopodobieństwo pojawić się na ulicach. Po co zatem o nich pisać, skoro takie trendy wyłaniają się niemal organicznie? Z prostej przyczyny. Któż nie lubi być dwa kroki przed tłumem?

Czapki-skarpetki

Laryngolodzy wreszcie będą mogli iść na wyczekany urlop i pojeździć na nartach, gdyż ciepłe, zakrywające czoło czapki wydają się jednym z niesłabnących zimowych trendów. W poprzednie zimy czapki nosiły modne nastolatki, jednak praktyczność rozwiązania zaczyna przemawiać również do starszych użytkowników. Młodzież będzie chadzać w czapkach w pstrych kolorach, z zadziornymi napisami albo z wyszytym jednorożcem, nieco dojrzalsza klientela w czapkach-skarpetkach w wersji stonowanej.

Airmaxy

Pierwsze lata XXI wieku to dekada wygodnych butów. W ciągu ostatnich 10 lat kobiety masowo zrzuciły szpilki i pewnym krokiem zaczęły wkraczać do biur w balerinach. Druga dekada tego wieku jest kontynuacją poprzedniej – nie bez powodu hitem lata 2013 okazały się Nike Free Run. W odpowiedzi na zmianę pogody przebojem jesieni mogą być Airmaxy, przeżywające od paru miesięcy swój renesans. W porównaniu do Free Runów, dzięki grubej podeszwie nadają się znacznie lepiej na deszczową pogodę.

Wzorek pod nogawką

Wzorzyste skarpetki i sportowe buty są trendami, które wydają się iść ze sobą w parze. Fioletowo-szare adidasy i żółte skarpetki? Brązowe trzewiki i skarpetki w norweski wzorek? Do spódnicy? Dlaczego nie. Trend dyktowany jest poniekąd potrzebą (chłód), poniekąd znudzeniem modową powagą. Skarpetki same w sobie są niepoważną częścią garderoby. A co dopiero w… skaczące króliczki.

Fantastyczne kolory

Choć stonowane, ciemne kolory zwykło się nosić zimą (co roku hitem sezonu jest czarny i szary, a cyklicznie brązowy, fiolet i bordo), znużenie minimalizmem i posępnością wydaje się coraz silniej widoczne na ulicach. Intensywny turkus, fluorescencyjny fiolet czy kanarkowa żółć pozostaną w naszych szafach aż do końca zimy.

Mniej znaczy… mniej

GUS nie kłamie. Bogatsi nie będziemy. Wręcz przeciwnie – oszczędzanie zaczyna być coraz częstszą koniecznością. Efekt szminki (wzrost sprzedaży dóbr luksusowych mniejszej wartości podczas kryzysu gospodarczego) przejawia się jako tendencja do inwestowania w dobra wysokiej jakości o relatywnie niskiej cenie – konsumentów nie stać na nowe samochody, co rekompensują sobie np. kupowaniem lepszych ubrań. Będziemy wybierać ubrania bardziej świadomie. Raczej pod kątem wygody, praktyczności i trwałości niż tylko walorów estetycznych. To, że będziemy mieć mniej ubrań, paradoksalnie może znaczyć, że będziemy się ubierać lepiej – a na pewno bardziej spójnie. Wszak kupując mniej, zmuszonym jest się więcej myśleć o tym, czy nowy nabytek będzie pasował do reszty garderoby.

Skoro tu jesteś...

...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa

Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 249

(43/2013)
15 października 2013

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj