0000398695
close
W walce o demokrację nie robimy sobie przerw! Przekaż 1,5% na Fundację Kultura Liberalna WSPIERAM
close
Kultura Liberalna solidarnie z Ukrainą

PRZEKAŻ
1,5%
PODATKU
close

W walce o demokrację

nie robimy sobie przerw!

Przekaż 1,5% na Fundację
Kultura Liberalna

Przekaż 1,5%
na Fundację Kultura Liberalna
forward
close

KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Mendelssohna-Bartholdy’ego „Koncert skrzypcowy”...

Mendelssohna-Bartholdy’ego „Koncert skrzypcowy” według Anne-Sophie Mutter

Marta Budkowska

Rok 2009 jest dla świata muzyki rokiem szczególnym ze względu na przypadające w nim trzy wielkie rocznice: 250. rocznicę śmierci Georga Fridricha Händla, 200. rocznicę urodzin Josepha Haydna oraz 200. rocznicę urodzin Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego.

Znakomita skrzypaczka Anne-Sophie Mutter postanowiła wykorzystać tę okazję dla złożenia hołdu temu ostatniemu. Nagrany wspólnie z André Previnem, Lynn Harrell oraz Kurtem Masurem album zadowoli nawet wybrednego i niechętnego kompozytorowi wagnerystę.

Zaprezentowana przez Mutter interpretacja Koncertu skrzypcowego e-moll jest dowodem na to, że artystka bezbłędnie wyczuwa styl i intencje kompozytora. Dojrzałość, skupienie i pokora wobec problemów technicznych, jakich dostarcza utwór, sprawiają, że szaleńcze dwudźwiękowe pasaże czy podstępne ozdobniki, zagrane z godną podziwu precyzją, nie służą jedynie pustemu pokazowi wirtuozerii. Mutter to również mistrzyni budowania nastroju. Zagrane piękną, szeroką frazą partie liryczne – nierzadko pełne nabożnego wręcz skupienia – ujmują łagodnością i słodyczą dalekimi od mdłego sentymentalizmu. Natomiast pełna życia trzecia część utworu porywa młodzieńczą energią i zawadiackim poczuciem humoru.

Za równie udane można uznać także wykonania obu utworów kameralnych. Choć Mutter nie zajmuje tu już uprzywilejowanej pozycji solistki, w Trio dominuje nad obojgiem partnerów. I nie jest to wcale w tym wypadku zarzut. Wręcz przeciwnie – muzycy zaczynają ze sobą nieco rywalizować, dzięki czemu utwór zyskuje na dramatyzmie. Sytuacja zmienia się w Sonacie, w której Previn, choć z początku nieco zbyt dominujący, stopniowo usuwa się w cień, pozwalając artystce na zaprezentowanie pełnego uroku brzmienia instrumentu.

Nagranie:

Felix Mendelssohn-Bartholdy Koncert skrzypcowy e-moll, op. 64.
Trio fortepianowe d-moll, op. 49.
Sonata skrzypcowa F-dur
(1838)

Anne-Sophie Mutter skrzypce
André Previn fortepian
Lynn Harrell wiolonczela

Gewandhausorchester Leipzig
Kurt Masur dyrygent

Skoro tu jesteś...

...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa

Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.

Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!

SKOMENTUJ

Nr 19

(20/2009)
25 maja 2009

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj