0000398695
PRZEKAŻ
1%
PODATKU
Przekaż 1% podatku na demokratyczne media.
Podaj w rozliczeniu numer
KRS Kultury Liberalnej:
0000 398 695
Przekaż 1% podatku na Kulturę Liberalną
Z centrum widać najwięcej
  

KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Frezarka koloraturowa. O...

Frezarka koloraturowa. O płycie Bartoli „Sacrificium”

Aleksander Laskowski

Nie brakuje anegdot. Mnie najbardziej przypadła do gustu wzmianka o tym, że król pruski Fryderyk II pilnie zerkał w partyturę swego kapelmistrza Carla Heinricha Grauna, by sprawdzić, czy kastraci przypadkiem nie improwizują, zamiast śpiewać to, co w nutach.

Kastraci największe tryumfy święcili w XVII stuleciu. Ich głosy były dobrze znane Mozartowi. Bardziej dociekliwy człowiek współczesny także ma szansę usłyszeć próbkę śpiewu owego monstra humani generis. Pierwszych dni fonografii doczekał Alessandro Moreschi, ostatni, co zawodził z taką miękkością. Porusza on nie tyle ekspresją, co skargą bijącą spomiędzy dźwięków „Ave Maria”.

A Cecilia Bartoli raz jeszcze wydała prawdziwy ALBUM. Jej najnowszej płycie „Sacrificium” towarzyszy bowiem barwna publikacja, która w fascynujący sposób opowiada o tym, jak piękno karmiło się cierpieniem tysięcy chłopców, których okaleczano, by ocalić ich anielskie głosy.

Bartoli skarżyć się nie ma na co, a muzykę pisaną dla „operowych kapłonów” wykorzystuje, by popisać się swoją niewiarygodną techniką.

Chwilami ma się wrażenie, że jej język, rozdrabniając nuty niczym ostrze malaksera*, osiąga to, co niemożliwe – prędkość naddźwiękową. Są takie momenty, gdy Cecilia niczym sterowana laserem frezarka wycina w powietrzu wykwintne ozdobniki.

Ironista mógłby sprowokować jej wyznawców, pisząc, że Madama Bartoli operując głosem, daje się ponieść iście kynologicznej fantazji. Ale z wyznawcami lepiej nie zadzierać. Miau!

Nagranie:

„Sacrificium”
Cecilia Bartoli. Il Giardino Armonico
Giovanni Antonini dyrygent

* Jak spostrzegła S.

...czy możemy prosić Cię o chwilę uwagi? Rzetelne dziennikarstwo wykonywane z pasją potrzebuje dziś wsparcia.

Dzięki pomocy Darczyńców możemy:

  • pracować nad tygodnikiem i codziennymi komentarzami, nie rezygnując z ich jakości,
  • wypełniać misję naszej Fundacji i wprowadzać do debaty publicznej nowe sposoby rozumienia świata,
  • planować naszą pracę w perspektywie kilkudziesięciu miesięcy.

Dlatego prosimy Cię serdecznie:

SKOMENTUJ

Nr 44

(44/2009)
16 listopada 2009

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj