0000398695
PRZEKAŻ
1%
PODATKU
Przekaż 1% podatku na demokratyczne media.
Podaj w rozliczeniu numer
KRS Kultury Liberalnej:
0000 398 695
Przekaż 1% podatku na Kulturę Liberalną
Z centrum widać najwięcej
  

KULTURA LIBERALNA > Słysząc > Klasyka laika (9)....

Klasyka laika (9). Prokofiew ze skrzypkiem przed orkiestrą

Przemysław Jaślan

Sergiusz Prokofiew, znany głównie jako kompozytor bajki muzycznej „Piotruś i Wilk”, muzyki do reklamy Nescafé, a dla słuchaczy RMF Classic również jako twórca mozartowsko-haydnowskiej „Symfonii klasycznej”, genialną muzykę pisał wręcz na kilogramy.

W kategorii „dwudziestowieczny kompozytor, który napisał najwięcej arcydzieł” konkurować z nim może właściwie tylko Dymitr Szostakowicz (bo Piotr Rubik część rzeczy napisał już w XXI wieku). Dość dobre pojęcie o jakości i różnorodności muzyki Prokofiewa dają jego dwa koncerty skrzypcowe.

Oba koncerty uważane są za arcydzieła. Lepszy jest albo pierwszy, albo drugi – zależy, jaki przewodnik po muzyce klasycznej czytamy. I Koncert skrzypcowy (1917) jest dziełem dość awangardowym. W pierwszej części, na przykład, muzyka bez ostrzeżenia przechodzi w galop – brzmi to, jak gdyby płyta przeskoczyła na inny utwór. Za to ostatnia, trzecia część, to dla odmiany zupełna sielanka, z jedną z najbardziej porywających melodii Prokofiewa.

II Koncert skrzypcowy powstał o wiele później, bo w roku 1935. Był to początek złotego okresu Prokofiewa – w tym samym roku powstał balet „Romeo i Julia”, a kilka lat później muzyka do filmu „Aleksander Newski”. W porównaniu z pierwszym koncertem mniej tu eksperymentów, a więcej liryzmu. A w środkowej części robi się tak ślicznie i prosto, że aż zastanawiamy się: „Dlaczego ja tego nie wymyśliłem?”.

Powyższe utwory należą do najlepszych koncertów skrzypcowych dwudziestego wieku. Są bardziej nowoczesne od podobnych utworów Sibeliusa czy Chaczaturiana, a jednocześnie znacznie mniej hermetyczne niż koncerty skrzypcowe Szostakowicza, Bartóka czy Berga. Owszem, robi się czasem eksperymentalnie, ale zaraz potem otrzymujemy melodię jak ze słowiańskiej zabawy przed wynalezieniem techno.

...czy możemy prosić Cię o chwilę uwagi? Rzetelne dziennikarstwo wykonywane z pasją potrzebuje dziś wsparcia.

Dzięki pomocy Darczyńców możemy:

  • pracować nad tygodnikiem i codziennymi komentarzami, nie rezygnując z ich jakości,
  • wypełniać misję naszej Fundacji i wprowadzać do debaty publicznej nowe sposoby rozumienia świata,
  • planować naszą pracę w perspektywie kilkudziesięciu miesięcy.

Dlatego prosimy Cię serdecznie:

SKOMENTUJ

Nr 54

(3/2010)
26 stycznia 2010

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj