Trwa jesienna zbiórka
na działalność Kultury Liberalnej.
Weź udział!

Czego potrzebujemy?

Jesteśmy niezależni od polityków
i reklamodawców. Dlatego potrzebujemy
comiesięcznych wpłat od Darczyńców.
Aktualnie otrzymujemy od Czytelników
około 15 tys. zł miesięcznie, czyli
25 procent miesięcznego budżetu
tygodnika. Chcemy, aby do końca 2020
roku ta kwota była dwa razy większa
.

Co dostajesz w zamian?

52 numery tygodnika rocznie, publiczne
wydarzenia, najważniejsze książki
o wolności i demokracji.
Silny, wrażliwy, demokratyczny głos
w sferze publicznej, nowe idee dla Polski.
NOWOŚĆ! Comiesięczną informację
o naszej działalności, dodatkowe
materiały i zdjęcia.
NOWOŚĆ! Jeśli Twoja darowizna wyniesie
co najmniej 200zł miesięcznie, otrzymasz
w prezencie książki i specjalne wejściówki
na wydarzenia.
Dziękujemy za wsparcie! Jako Darczyńca wciąż możesz włączyć się w naszą kampanię:
  • Jeśli popierasz naszą działalność, poleć nas kolejnej osobie.
  • Chcemy się rozwijać. Planujemy zatrudnić więcej osób, odświeżyć naszą
    stronę internetową, rozwinąć dział audio/video. Jeśli chciałbyś / chciałabyś
    zmienić kwotę, którą przeznaczasz na wsparcie dla Kultury Liberalnej, napisz
    do nas na [email protected], a my powiem Ci, jak to zrobić.
  • Dziękujemy Ci za to, że jesteś z nami i życzymy dobrej lektury!

Kultura Liberalna jest tygodnikiem wydawanym społecznie, to znaczy ukazuje
się dzięki wsparciu osób takich jak Ty. Bronimy wartości demokratycznych
i wolnościowych. Tworzymy idee dla Polski na przyszłość. Jesteśmy niezależni
od polityków i reklamodawców. Prosimy o to, abyś tworzył lub tworzyła
Kulturę Liberalną wspólnie z nami. Dołącz do grona naszych
comiesięcznych Darczyńców
.

Kultura Liberalna potrzebuje
Twojego comiesięcznego wsparcia.
Weź udział w jesiennej zbiórce
Z centrum widać najwięcej
  

KULTURA LIBERALNA > Felietony > [Z miasta] Czy...

[Z miasta] Czy ładny szyld może zmienić przestrzeń miejską?

Wojciech Kacperski

Przed końcem zeszłego roku na terenie warszawskiej Pragi pojawił się blisko tuzin nowych szyldów reklamujących praskich rzemieślników. Rezultat zyskał wielki poklask wśród mieszkańców.

Jednym z głównych odpowiedzialnych z tę interwencję jest… gdyńskie stowarzyszenie Traffic Design, które kilka lat temu zasłynęło tym, że w sposób wzorcowy odtworzyło szereg szyldów na jednej z ulic w Gdyni. Akcja była dość popularna w internecie, a zdjęcia nowych szyldów – szczególnie te pokazujące, jak było, a jak jest – stały się swoistym viralem.

Fot. Wojciech Kacperski

Fot. Wojciech Kacperski

Po gdyńskim sukcesie stowarzyszeniem zainteresowało się miasto stołeczne Warszawa, które w ramach rewitalizacji warszawskiej Pragi przewidziało możliwość odnowienia kilku szyldów dla rzemieślników, którzy zajmują lokale miejskie. Stowarzyszenie Traffic Design podjęło się zadania pilotowania całego przedsięwzięcia, konsultacji z przedsiębiorcami oraz wyboru projektantów odpowiedzialnych za znalezienie właściwych krojów pisma dla nowych szyldów.

Fot. Wojciech Kacperski

Fot. Wojciech Kacperski

Efektem kilkumiesięcznych działań jest dwanaście szyldów, które choć wykonane w różnej estetyce, w większości zostały w tradycyjny sposób namalowane na elewacji. Zabieg ten pokazał, że nawet niedużym kosztem można wykonać coś, co w internecie zdobędzie rzesze fanów. Zdjęcia szyldów zaczęły pojawiać się na portalach społecznościowych, zyskując polubienia oraz komentarze. Tym jednak, co najbardziej zwraca uwagę w przypadku praskiego projektu, jest sposób, w jaki zmiany dokonywane w pojedynczych lokalizacjach oddziałują na otoczenie.

w3

Gdy nowe szyldy zaczęły być malowane na elewacjach wzdłuż ulicy Wileńskiej – chodzi o ślusarza oraz sklep z artykułami dla dzieci – pobliski sklep z metalami kolorowymi uznał, że chętnie wymieniłby swój szyld na nowy. Właściciel porozumiał się z projektantami, którzy wypracowali nowy, estetyczny szyld, dodatkowo ze szczyptą dobrego humoru. Oryginalny, dość pstrokaty szyld (w końcu to metale kolorowe) zamieniono na stonowaną czarną tablicę z bardzo rzucającym się w oczy białym napisem „Metale Kolorowe”. Całość, wykonana przez projektantkę Zuzannę Rogatty, jest dowodem na to, jak pewnymi nieoczywistymi środkami możemy zwracać uwagę przechodniów. Inny przykład to widowiskowy szyld serwisu RTV, wykonany przez Mariana Misiaka, który gra ikonkami sprzętów codziennego użytku (ikonka głośnika, przewijania, przycisku „play”). Jednak największe wrażenie robi odnowione przyziemie kamienicy przy ulicy Stalowej 15, której modernistyczny kostium z lat 30. został odświeżony, odmalowany, a we wszystkich lokalach znajdujących się na parterze pojawiły się nowe szyldy, przy których pracowali Filip Tofil z SYFONSTUDIO oraz Tomasz Kędzierski z to/studio. I to jest przykładem, jak jedna zmiana potrafi oddziałać na otoczenie – początkowo nie wszystkie lokale z tego adresu były częścią projektu, ale kiedy na teren weszli projektanci, szybko wzbudzili duże zainteresowanie pozostałych przedsiębiorców.

Fot. Wojciech Kacperski

Fot. Wojciech Kacperski

Interwencja Stowarzyszenia Traffic Design, dokonana przy współpracy z urzędem miasta stołecznego Warszawa, pokazuje, że jakość przestrzeni publicznej bardzo często zależy od stosunkowo niewielkich i rzekomo nieistotnych elementów. Zwykły szyld, jeśli wykonany ze smakiem i przy wykorzystaniu odpowiedniego liternictwa, może nie tylko poprawić wygląd elewacji, lecz także wpłynąć pozytywnie na całe otoczenie. Co więcej tego rodzaju działania mogą z jednej strony zachęcić nowe osoby do zaglądania na warszawską Pragę, z drugiej –pokazać tamtejszym rzemieślnikom, że ich działalność ma duże znaczenie z punktu widzenia interesu publicznego.

...czy możemy zatrzymać Cię na chwilę? Trwa jesienna zbiórka na działalność Kultury Liberalnej.

Czego potrzebujemy?

Co dostajesz w zamian?

  • 52 numery tygodnika rocznie, publiczne wydarzenia, najważniejsze książki o wolności i demokracji.
  • Silny, wrażliwy, demokratyczny głos w sferze publicznej, nowe idee dla Polski.
  • NOWOŚĆ: Comiesięczna informacja o naszej działalności, dodatkowe materiały i zdjęcia.
  • NOWOŚĆ: Jeśli Twoja darowizna wyniesie co najmniej 200 PLN miesięcznie, otrzymasz w prezencie książki i specjalne wejściówki na wydarzenia.
SKOMENTUJ

Nr 470

(2/2018)
10 stycznia 2018

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE

NAJPOPULARNIEJSZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj