Po dojrzałych i poważnych „Łotrze 1” i „Ostatnim Jedi” opowieść o młodości Hana Solo to przygodówka dla młodzieży i festiwal niezrealizowanych możliwości.

Paweł Frelik

Niespełnione miłości, niewybuchłe rewolucje. Recenzja filmu „Han Solo: Gwiezdne wojny – historie” Rona Howarda.

Nominacje: najlepsze efekty specjalne.

*

W filmie Pawła Pawlikowskiego to, co najważniejsze, pozostaje poza ekranem. Pod pozorem melodramatycznych perypetii kryje się tragiczne zmaganie jednostek – i całej kultury – z żartem historii. To walka, której dramatyzm oddała też debiutancka powieść Milana Kundery.

Grzegorz Brzozowski

Spustoszona historia. Recenzja filmu „Zimna wojna” Pawła Pawlikowskiego.

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny, najlepszy reżyser, najlepsze zdjęcia.

*

„Bohemian Rhapsody” bywa zabawna i może zachęcić do zainteresowania się Queen. Niestety, pobrzmiewa przy tym fałszywą nutą.

Łukasz Bertram

Biografia z playbacku. O „Bohemian Rhapsody” Bryana Singera.

Nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku

*

Najnowszy film braci Coen to nie tylko scenariuszowy popis, lecz także mierzenie się z pytaniem o przemoc wypieraną z mitów Dzikiego Zachodu. Jak się jednak okazuje, najbardziej okrutna w uniwersum reżyserów jest sama Fortuna.

Grzegorz Brzozowski

Dziki moralitet. Recenzja „Ballady o Busterze Scruggsie” braci Coen.

Nominacje: najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza piosenka, najlepsze kostiumy.

*

W najnowszym filmie Alfonsa Cuaróna zamiast egzotycznego oblicza Meksyku znajdziemy analizę głęboko podzielonego społeczeństwa, stającego na progu katastrofy. Jego członkowie, pomimo dojmującej samotności, potrafią jednak wspierać się w momentach największych kryzysów.

Katarzyna Dembicz

Labirynt samotności. Recenzja filmu „Roma” Alfonsa Cuaróna.

Nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepsza aktorka drugoplanowa, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy film nieanglojęzyczny, najlepsza scenografia, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku

*

Opowieść coming-of-age, która stwarza jedynie pozory kolejnego filmu o skaterach. Rewelacyjnie nakręcone wyczyny trójki przyjaciół na desce są tu tylko punktem wyjścia do pogłębionej, wieloletniej obserwacji tego, jak radzą sobie oni na polu minowym wczesnej dorosłości.

Grzegorz Brzozowski

„Jutro albo pojutrze” [„Minding the Gap”] w reżyserii Binga Liu. Oczarowania i rozczarowania, czyli filmowe podsumowanie 2018 roku.

Nominacje: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny

*

Czy wyprawa czarnoskórego muzyka na utwierdzone w stereotypach rasowych amerykańskie Południe może wywołać zmianę społeczną?

Tomasz Basiuk

Autostrada do tolerancji? Recenzja filmu „Green Book” w reżyserii Petera Farrelly’ego.

Nominacje: najlepszy film, najlepszy aktor pierwszoplanowy, najlepszy aktor drugoplanowy, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepszy montaż

*

Nominowany do Oscara film Nadine Labaki wpisuje się w szereg obrazów-oskarżeń wysuwanych przez dzieci wobec dorosłych, którzy zgotowali im niechciany los.

Grzegorz Brzozowski

Miasto przeklętych dorosłych. O „Kafarnaum” w reżyserii Nadine Labaki.

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny