Zapowiedzi

 

Premiera w maju 2019!

Czy koniec liberalnej demokracji jest możliwy? W XXI wieku poparcie dla nieliberalnych polityków nie maleje. W Europie sięgają po władzę w kolejnych krajach. Węgry, Polska, Włochy… Wybór Donalda Trumpa na prezydenta Stanów Zjednoczonych oraz konwulsje Brexitu zmieniają nasze wyobrażenie o starych demokracjach. Przyszedł czas na rozważenie najgorszych scenariuszy.

Profesor David Runciman z Uniwersytetu w Cambridge robi to w sposób wizjonerski i daleki od obiegowych opinii. Dziś nie grozi nam powrót faszyzmu czy stalinizmu, ponieważ wyzwania dla demokracji przyjmują zupełnie nowy kształt. Złudne są również marzenia o mechanicznym powrocie do „starych dobrych czasów” sprzed kryzysu. Nic już nie będzie tak, jak było. Tym bardziej, że w XXI wieku to „Mark Zuckerberg jest większym zagrożeniem dla współczesnej demokracji niż Donald Trump”.

Fragment książki:

„Nie sądzę, żeby groził nam powrót do lat 30. XX wieku. Nie stoimy po raz kolejny u progu faszyzmu, przemocy i wojny światowej. Nasze społeczeństwa są zanadto różne od tamtych – zbyt zamożne, za stare i zbyt za mocno połączone w sieci – a wiedza o tym, co wówczas poszło nie tak, jest zbyt głęboko zakorzeniona w naszych umysłach. Kiedy demokracja się kończy, może przyjąć zaskakujące dla nas formy. Możemy nawet nie zauważyć tego procesu, bo patrzymy nie tam, gdzie trzeba”.

Biogram autora:

David Runciman, brytyjski politolog, wykłada nauki polityczne na Uniwersytecie w Cambridge. Jest autorem książek poświęconych filozofii polityki, m.in.: „Reprezentacji” (wraz z Mónicą Brito Vieirą, 2008; wyd. pol. 2011),  „Political Hypocrisy” (2010), „The Confidence Trap” (2015). Regularnie pisuje dla „London Review of Books”. Jest gospodarzem podcastu „Talking Politics”, w którym rozmawia z gośćmi o bieżącej sytuacji społeczno-politycznej.

***

Tytuł oryginału: How Democracy Ends
Przełożył: Szymon Żuchowski
Redaktor prowadzący: Piotr Kieżun
Redakcja: Ewa Nosarzewska
Redaktor serii Biblioteka Kultury Liberalnej: Jarosław Kuisz
Korekta: Marzena Dobosz
Projekt graficzny serii: Edgar Bąk
Projekt okładki: Piotr Kieżun
Skład i łamanie: Aleksandra Olmińska
Format: 145 x 205 mm
Rodzaj okładki: miękka ze skrzydełkami