KULTURA LIBERALNA > Komentarz nadzwyczajny > Oscary 2018. Recenzje...
Oscary 2018. Recenzje autorów „Kultury Liberalnej”.
Film McDonagha, tegoroczny zdobywca nagrody BAFTA, jest polityczną alegorią przedstawiającą mechanizmy zarządzania przemocą. Nawiązując do konwencji Południowego gotyku, ukazuje wzajemne powiązania bliskości, troski i przemocy.
Tomasz Basiuk
Bliskość i przemoc. Recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha
Nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor drugoplanowy (podwójna), najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza muzyka oryginalna, najlepszy montaż
*
Najnowszy film Christophera Nolana zdobył już sławę arcydzieła chwalonego za realizacyjny rozmach, spektakularne zdjęcia czy zaangażowanie młodej widowni w odległą historyczną narrację. Czy sprawność reżysera nie okazała się jednak sama w sobie pułapką?
Grzegorz Brzozowski
Exodus na bezdechu. O „Dunkierce” Christophera Nolana
Nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsza scenografia, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku.
*
Sukces „Tamtych dni, tamtych nocy” przejawia się nie tylko w pozytywnych recenzjach czy w nominacjach do Oscarów, ale i w niezliczonej liczbie memów oraz wirtualnych westchnień kierowanych przez fanki i fanów w stronę bohaterów. W jaki sposób tej pozornie prostej i schematycznej historii udało się z takim powodzeniem trafić do szerokiej widowni?
Mateusz Góra
Letnie nienasycenie. Wokół filmu „Tamte dni, tamte noce” Luki Guadagnina
Nominacje: najlepszy film, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza piosenka, najlepszy aktor pierwszoplanowy.
*
„Dusza i ciało” udowadnia, że kluczem do sukcesu są dobrze postawione pytania. Ildikó Enyedi zadała sobie jedno niezwykłe: co by było, gdyby dwoje ludzi śniło ten sam sen? Zaprowadziło ją ono na Berlinale, a być może powiedzie także na oskarową galę.
Katarzyna Pochmara-Balcer
Samotność w rzeźni. Recenzja filmu „Dusza i ciało” w reżyserii Ildikó Enyedi
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny
*
Najnowszy nominowany do Oscara film Zwiagincewa jest opowieścią o piekle związku, w którym dziecko uczyniono narzędziem zemsty. Tymczasem to jego rozwodzący się rodzice okazują się tu parą skrzywdzonych dzieci, niezdolnych do wzajemnego przebaczenia.
Grzegorz Brzozowski
Spragnieni (nie)miłości. Recenzja filmu Andrieja Zwiagincewa
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
Czy transpłciowa Marina, bohaterka chilijskiego kandydata do Oscara, może wyrwać się z kulturowego getta, w którym zamyka się zazwyczaj filmowe postaci LGBTQ?
Mateusz Góra
Oddajcie mi moje życie. Wokół filmu „Fantastyczna kobieta” Sebastián Lelio
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy oferuje nam nie tylko prześmiewczy obraz świata sztuki, kształtowanego przez tyranię wirali i sponsorów tylko pozornie otwartych na transgresję. „The Square” to także portrety społeczeństwa odgrywającego rytuały empatii oraz mężczyzn w stanie permanentnego kryzysu.
Grzegorz Brzozowski
Bohater wielu porażek. Recenzja filmu „The Square” Rubena Östlunda
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
W „Ostatnim Jedi” Rian Johnson tchnął w „Gwiezdne wojny” nowe życie, ale uczynił też z najnowszej części lucasowskiej sagi polityczną maszynę, której przesłanie nie wszystkim przypada do gustu.
Paweł Frelik
Koniec niewinności. Recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”.
Nominacje: najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsze efekty specjalne.
*
„The Florida Project” to świetnie zagrany, słodko-gorzki dramat o dorastaniu u bram Disneyworld. Przypowieść o wyrzutkach z amerykańskiej krainy czarów.
Grzegorz Brzozowski
Nominacje: najlepszy aktor drugoplanowy
*
„Kong: Wyspa Czaszki”, pomimo dużej liczby zaangażowanych znanych aktorów, ma jedną prawdziwą gwiazdę – olbrzymią małpę. To właśnie wokół niej zbudowana jest cała historia – pozbawiona głębi, ale piękna i ukierunkowana na czystą zabawę.
Tomasz Rachwald
Wielkie małpy nie patrzą na eksplozje. Recenzja filmu „Kong: Wyspa Czaszki”
Nominacje: najlepsze efekty specjalne.
*
Jak połączyć muzykofilię z kinem akcji? Reżyser Edgar Wright powraca na ekrany z filmem, którego bohater to nie tylko mistrz kierownicy, ale i kurator ścieżki dźwiękowej swojego życia.
Karol Kućmierz
Zagraj to jeszcze raz, Baby. Recenzja filmu „Baby Driver”
Nominacje: najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku, najlepszy dźwięk
*
„Ostatni w Aleppo” to dokument na miarę wstrząsających świadectw ludobójstwa – tym bardziej przerażającego, że rozgrywającego się współcześnie, tuż obok. To film niedający przyzwolenia na odwrócenie wzroku.
Grzegorz Brzozowski
Nominacje: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.
Fot. wykorzystana jako ikona wpisu: Phoenix Auditorium, Wikimedia Commmons.
Skoro tu jesteś...
...mamy do Ciebie małą prośbę. Żyjemy w dobie poważnych zagrożeń dla pluralizmu polskich mediów. W Kulturze Liberalnej jesteśmy przekonani, że każdy zasługuje na bezpłatny dostęp do najwyższej jakości dziennikarstwa
Każdy i każda z nas ma prawo do dobrych mediów. Warto na nie wydać nawet drobną kwotę. Nawet jeśli przeznaczysz na naszą działalność 10 złotych miesięcznie, to jeśli podobnie zrobią inni, wspólnie zapewnimy działanie portalowi, który broni wolności, praworządności i różnorodności.
Prosimy Cię, abyś tworzył lub tworzyła Kulturę Liberalną z nami. Dołącz do grona naszych Darczyńców!
PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU
KOMENTARZE