Film McDonagha, tegoroczny zdobywca nagrody BAFTA, jest polityczną alegorią przedstawiającą mechanizmy zarządzania przemocą. Nawiązując do konwencji Południowego gotyku, ukazuje wzajemne powiązania bliskości, troski i przemocy.
Tomasz Basiuk
Bliskość i przemoc. Recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha
Nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor drugoplanowy (podwójna), najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza muzyka oryginalna, najlepszy montaż
*
Najnowszy film Christophera Nolana zdobył już sławę arcydzieła chwalonego za realizacyjny rozmach, spektakularne zdjęcia czy zaangażowanie młodej widowni w odległą historyczną narrację. Czy sprawność reżysera nie okazała się jednak sama w sobie pułapką?
Grzegorz Brzozowski
Exodus na bezdechu. O „Dunkierce” Christophera Nolana
Nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsza scenografia, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku.
*
Sukces „Tamtych dni, tamtych nocy” przejawia się nie tylko w pozytywnych recenzjach czy w nominacjach do Oscarów, ale i w niezliczonej liczbie memów oraz wirtualnych westchnień kierowanych przez fanki i fanów w stronę bohaterów. W jaki sposób tej pozornie prostej i schematycznej historii udało się z takim powodzeniem trafić do szerokiej widowni?
Mateusz Góra
Letnie nienasycenie. Wokół filmu „Tamte dni, tamte noce” Luki Guadagnina
Nominacje: najlepszy film, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza piosenka, najlepszy aktor pierwszoplanowy.
*
„Dusza i ciało” udowadnia, że kluczem do sukcesu są dobrze postawione pytania. Ildikó Enyedi zadała sobie jedno niezwykłe: co by było, gdyby dwoje ludzi śniło ten sam sen? Zaprowadziło ją ono na Berlinale, a być może powiedzie także na oskarową galę.
Katarzyna Pochmara-Balcer
Samotność w rzeźni. Recenzja filmu „Dusza i ciało” w reżyserii Ildikó Enyedi
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny
*
Najnowszy nominowany do Oscara film Zwiagincewa jest opowieścią o piekle związku, w którym dziecko uczyniono narzędziem zemsty. Tymczasem to jego rozwodzący się rodzice okazują się tu parą skrzywdzonych dzieci, niezdolnych do wzajemnego przebaczenia.
Grzegorz Brzozowski
Spragnieni (nie)miłości. Recenzja filmu Andrieja Zwiagincewa
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
Czy transpłciowa Marina, bohaterka chilijskiego kandydata do Oscara, może wyrwać się z kulturowego getta, w którym zamyka się zazwyczaj filmowe postaci LGBTQ?
Mateusz Góra
Oddajcie mi moje życie. Wokół filmu „Fantastyczna kobieta” Sebastián Lelio
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy oferuje nam nie tylko prześmiewczy obraz świata sztuki, kształtowanego przez tyranię wirali i sponsorów tylko pozornie otwartych na transgresję. „The Square” to także portrety społeczeństwa odgrywającego rytuały empatii oraz mężczyzn w stanie permanentnego kryzysu.
Grzegorz Brzozowski
Bohater wielu porażek. Recenzja filmu „The Square” Rubena Östlunda
Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.
*
W „Ostatnim Jedi” Rian Johnson tchnął w „Gwiezdne wojny” nowe życie, ale uczynił też z najnowszej części lucasowskiej sagi polityczną maszynę, której przesłanie nie wszystkim przypada do gustu.
Paweł Frelik
Koniec niewinności. Recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”.
Nominacje: najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsze efekty specjalne.
*
„The Florida Project” to świetnie zagrany, słodko-gorzki dramat o dorastaniu u bram Disneyworld. Przypowieść o wyrzutkach z amerykańskiej krainy czarów.
Grzegorz Brzozowski
Nominacje: najlepszy aktor drugoplanowy
*
„Kong: Wyspa Czaszki”, pomimo dużej liczby zaangażowanych znanych aktorów, ma jedną prawdziwą gwiazdę – olbrzymią małpę. To właśnie wokół niej zbudowana jest cała historia – pozbawiona głębi, ale piękna i ukierunkowana na czystą zabawę.
Tomasz Rachwald
Wielkie małpy nie patrzą na eksplozje. Recenzja filmu „Kong: Wyspa Czaszki”
Nominacje: najlepsze efekty specjalne.
*
Jak połączyć muzykofilię z kinem akcji? Reżyser Edgar Wright powraca na ekrany z filmem, którego bohater to nie tylko mistrz kierownicy, ale i kurator ścieżki dźwiękowej swojego życia.
Karol Kućmierz
Zagraj to jeszcze raz, Baby. Recenzja filmu „Baby Driver”
Nominacje: najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku, najlepszy dźwięk
*
„Ostatni w Aleppo” to dokument na miarę wstrząsających świadectw ludobójstwa – tym bardziej przerażającego, że rozgrywającego się współcześnie, tuż obok. To film niedający przyzwolenia na odwrócenie wzroku.
Grzegorz Brzozowski
Nominacje: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.
Fot. wykorzystana jako ikona wpisu: Phoenix Auditorium, Wikimedia Commmons.