Wesprzyj Kulturę Liberalną
Przyszłość naszego tygodnika zależy od Darczyńców. Wesprzyj Kulturę Liberalną
Z centrum widać najwięcej
  

KULTURA LIBERALNA > Komentarz nadzwyczajny > Oscary 2018. Recenzje...

Oscary 2018. Recenzje autorów „Kultury Liberalnej”.

Redakcja „Patrząc” Kultury Liberalnej

Czy Amerykańska Akademia Filmowa doceni opowieść o spirali przemocy w Ebbing, historię letniego nienasycenia kochanków w Toskanii czy spektakularny fresk o ewakuacji Dunkierki? Jak co roku przy okazji Oscarowej gali przypominamy recenzje nominowanych filmów publikowane w dziale „Patrząc”.

Film McDonagha, tegoroczny zdobywca nagrody BAFTA, jest polityczną alegorią przedstawiającą mechanizmy zarządzania przemocą. Nawiązując do konwencji Południowego gotyku, ukazuje wzajemne powiązania bliskości, troski i przemocy.

Tomasz Basiuk

Bliskość i przemoc. Recenzja filmu „Trzy billboardy za Ebbing, Missouri” Martina McDonagha

Nominacje: najlepszy film, najlepsza aktorka pierwszoplanowa, najlepszy aktor drugoplanowy (podwójna), najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza muzyka oryginalna, najlepszy montaż

*

Najnowszy film Christophera Nolana zdobył już sławę arcydzieła chwalonego za realizacyjny rozmach, spektakularne zdjęcia czy zaangażowanie młodej widowni w odległą historyczną narrację. Czy sprawność reżysera nie okazała się jednak sama w sobie pułapką?

Grzegorz Brzozowski

Exodus na bezdechu. O „Dunkierce” Christophera Nolana

Nominacje: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsza scenografia, najlepsze zdjęcia, najlepszy dźwięk, najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku.

*

Sukces „Tamtych dni, tamtych nocy” przejawia się nie tylko w pozytywnych recenzjach czy w nominacjach do Oscarów, ale i w niezliczonej liczbie memów oraz wirtualnych westchnień kierowanych przez fanki i fanów w stronę bohaterów. W jaki sposób tej pozornie prostej i schematycznej historii udało się z takim powodzeniem trafić do szerokiej widowni?

Mateusz Góra

Letnie nienasycenie. Wokół filmu „Tamte dni, tamte noce” Luki Guadagnina

Nominacje: najlepszy film, najlepszy scenariusz adaptowany, najlepsza piosenka, najlepszy aktor pierwszoplanowy.

*

„Dusza i ciało” udowadnia, że kluczem do sukcesu są dobrze postawione pytania. Ildikó Enyedi zadała sobie jedno niezwykłe: co by było, gdyby dwoje ludzi śniło ten sam sen? Zaprowadziło ją ono na Berlinale, a być może powiedzie także na oskarową galę.

Katarzyna Pochmara-Balcer

Samotność w rzeźni. Recenzja filmu „Dusza i ciało” w reżyserii Ildikó Enyedi

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny

*

Najnowszy nominowany do Oscara film Zwiagincewa jest opowieścią o piekle związku, w którym dziecko uczyniono narzędziem zemsty. Tymczasem to jego rozwodzący się rodzice okazują się tu parą skrzywdzonych dzieci, niezdolnych do wzajemnego przebaczenia.

Grzegorz Brzozowski

Spragnieni (nie)miłości. Recenzja filmu Andrieja Zwiagincewa

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.

*

Czy transpłciowa Marina, bohaterka chilijskiego kandydata do Oscara, może wyrwać się z kulturowego getta, w którym zamyka się zazwyczaj filmowe postaci LGBTQ?

Mateusz Góra

Oddajcie mi moje życie. Wokół filmu „Fantastyczna kobieta” Sebastián Lelio

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.

*

Tegoroczny zdobywca Złotej Palmy oferuje nam nie tylko prześmiewczy obraz świata sztuki, kształtowanego przez tyranię wirali i sponsorów tylko pozornie otwartych na transgresję. „The Square” to także portrety społeczeństwa odgrywającego rytuały empatii oraz mężczyzn w stanie permanentnego kryzysu.

Grzegorz Brzozowski

Bohater wielu porażek. Recenzja filmu „The Square” Rubena Östlunda

Nominacje: najlepszy film nieanglojęzyczny.

*

W „Ostatnim Jedi” Rian Johnson tchnął w „Gwiezdne wojny” nowe życie, ale uczynił też z najnowszej części lucasowskiej sagi polityczną maszynę, której przesłanie nie wszystkim przypada do gustu.

Paweł Frelik

Koniec niewinności. Recenzja filmu „Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi”.

Nominacje: najlepszy dźwięk, najlepszy montaż dźwięku, najlepsza muzyka oryginalna, najlepsze efekty specjalne.

*

„The Florida Project” to świetnie zagrany, słodko-gorzki dramat o dorastaniu u bram Disneyworld. Przypowieść o wyrzutkach z amerykańskiej krainy czarów.

Grzegorz Brzozowski

Kraina smutnych czarów. Wokół filmów „The Florida Project” Seana Bakera i „American Honey” Andrei Arnold

Nominacje: najlepszy aktor drugoplanowy

*

„Kong: Wyspa Czaszki”, pomimo dużej liczby zaangażowanych znanych aktorów, ma jedną prawdziwą gwiazdę – olbrzymią małpę. To właśnie wokół niej zbudowana jest cała historia – pozbawiona głębi, ale piękna i ukierunkowana na czystą zabawę.

Tomasz Rachwald

Wielkie małpy nie patrzą na eksplozje. Recenzja filmu „Kong: Wyspa Czaszki”

Nominacje: najlepsze efekty specjalne.

*

Jak połączyć muzykofilię z kinem akcji? Reżyser Edgar Wright powraca na ekrany z filmem, którego bohater to nie tylko mistrz kierownicy, ale i kurator ścieżki dźwiękowej swojego życia.

Karol Kućmierz

Zagraj to jeszcze raz, Baby. Recenzja filmu „Baby Driver”

Nominacje: najlepszy montaż, najlepszy montaż dźwięku, najlepszy dźwięk

*

„Ostatni w Aleppo” to dokument na miarę wstrząsających świadectw ludobójstwa – tym bardziej przerażającego, że rozgrywającego się współcześnie, tuż obok. To film niedający przyzwolenia na odwrócenie wzroku.

Grzegorz Brzozowski

Opowieści o bezsilnym gniewie. Dokumenty nagrodzone na Festiwalu Filmowym Millennium Docs Against Gravity

Nominacje: najlepszy pełnometrażowy film dokumentalny.

 

Fot. wykorzystana jako ikona wpisu: Phoenix Auditorium, Wikimedia Commmons.

SKOMENTUJ

Nr 475

(9/2018)
3 marca 2018

PRZECZYTAJ INNE Z TEGO NUMERU

PRZECZYTAJ INNE Z DZIAŁU

KOMENTARZE



WAŻNE TEMATY:

TEMATY TYGODNIA

drukuj