Najlepszy film

Powodem entuzjastycznego przyjęcia „Mad Max 4” jest powszechne umiłowanie peelingu.

Łukasz Kowalczyk, „Mad Max 4”. Droga donikąd

Raz po raz powraca motyw zwierzęcego oka, które – niczym koń w opowiadaniu Lwa Tołstoja – wydaje się przyglądać ludziom ze zdziwieniem.

Tomasz Basiuk, Powrót zza grobu albo co wy wiecie o Indianach? Recenzja filmu „Zjawa” Alejandro Gonzáleza Iñárritu

Najnowszy film Adama McKaya wszedł do amerykańskich kin w szczególnym momencie: tuż przed rozdaniem Oscarów oraz w trakcie kampanii wyborczej w Stanach Zjednoczonych. Kto sądzi, że to przypadek, myli się.

Filip Konopczyński, Kasandry krachu. Recenzja filmu „Big Short”  

 

Film nieanglojęzyczny

W swoim nominowanym do Oscara fabularnym debiucie węgierski reżyser spogląda na Zagładę – niemal dosłownie – oczami kogoś, kto trafił na samo dno jej piekła.

Paweł Sawicki, Realizm po Auschwitz. Recenzja filmu „Syn Szawła” László Nemesa

Próbowaliśmy zbliżyć się do koncepcji czasu, jaką podtrzymują rdzenni mieszkańcy puszczy amazońskiej. Jeśli przyjrzymy się jej bliżej, okazuje się, że jest bardzo bliska wyobrażeniu czasu fizyków kwantowych.

Z Ciro Guerrą rozmawia Grzegorz Brzozowski, Ocaleni w tłumaczeniu. Wywiad z Ciro Guerrą, reżyserem filmu „W objęciach węża”

 

Animacje

To tak, jakby ktoś w krainie leków przeciwdepresyjnych powiedział: „To naprawdę OK, że przez jakiś czas jesteś smutny”.

Bartosz Szymczyk, Wrażliwa nauka. „W głowie się nie mieści” oczami psychologa

Odnajdywanie prostych, banalnych radości to dla bohaterów „Chłopca i świata” aktywność dodatkowa i poniekąd antysystemowa.

Patrycja Pokora, Chłopiec i (zły) świat. Recenzja filmu Alê Abreu

 

Dokument

Oppenheimer pokazuje oprawców jako potwory, choć daje widzom do zrozumienia, że zdążył się z nimi zaprzyjaźnić.

Adriana Prodeus w relacji z MFF w Wenecji

 

Pozostałe kategorie

Pierwotny dramat – ilustrując trafne, przenikliwe rozpoznania Hegla i Marksa – przemienia się w płyciutką farsę dla ponowoczesnych kucharek i informatycznej gimbazy.

Zbigniew Mikołejko, Skradzione mity, nowe sny. Refleksje o filmie „Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy”

U Sorrentina porządki muszą się odwrócić. Śmierć paradoksalnie oznacza w „Młodości”, jak i w całej twórczości Włocha, chęć życia.

Diana Dąbrowska, O życiu i śmierci nad brzegiem basenu. Recenzja „Młodości” Paola Sorrentina

W zalewie filmów traktujących sztuczną inteligencję i osobliwość jak samograje, z którymi można zrobić wszystko i w których jednocześnie AI jest często prezentowana jednostronnie, „Ex Machina” to dzieło skończone, eleganckie, oszczędnie korzystające z efektów specjalnych i odwołujące się do najlepszych tradycji.

Aleksandra Przegalińska, Helena Chmielewska-Szlajfer, Oswajanie robotów. Recenzja filmu „Ex Machina” Alexa Garlanda

Film reprodukuje schemat przemocowy – właśnie dlatego, że nie pokazuje seksu, który afirmowałby pragnienia, wolność i wybór.

Inga Iwasiów, Seks, kontrakt i owoce morza. O „Pięćdziesięciu twarzach Greya”

Kopciuszek w jego wydaniu nie czeka na księcia, aby nałożył jej szklany pantofelek, ale idzie po niego sam.

Diana Dąbrowska, Kopciuszek z mopem podbija Hollywood. Recenzja filmu „Joy” Davida O. Russella